8.5
Liesbeth de Raaf geeft "9-1-1-Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 28 december 2020.
5
0

9-1-1-Seizoen 1

Mijn serie-avond begon met willekeurig zappen tot ik middenin een spannende serie uitkwam. Het bleek 9-1-1 te zijn; een serie die alle noodoproepen volgt vanaf het moment dat ze binnenkomen in de centrale tot aan de nooddiensten die eropuit gaan. De manier waarop de serie alles in beeld brengt, bevalt me wel. Op dat moment bleek ik echter aan het begin van het derde seizoen terecht gekomen te zijn, dus zo begon ik met het derde seizoen. In de laatste aflevering van seizoen drie komt een oude bekende van seizoen één langs, dat maakte voor mij een leuke koppeling met het eerste seizoen. Het geluk wou dat de week daarop dan ook het eerste seizoen op tv kwam.

911, How can I help you?

Het kenmerkende aan de serie 9-1-1 is dat het vaak begint met een binnenkomend telefoontje bij de 911 alarmcentrale. In seizoen één begint de serie regelmatig met Abby Clark (Connie Britton, Nashville), die de telefoon van de noodcentrale beantwoordt. Van daaruit gaat het verder, ook het contact tussen de nooddiensten zoals de brandweer en politie wordt getoond. Soms is het moeilijk om het werk op het werk te laten en dat tonen ze goed in de serie. In een enkel geval gaat een hulpverlener net dat ene stapje verder, omdat ze het niet goed los kunnen laten. Dit kan echter goed uitpakken, waardoor er nog meer levens worden gered.

Ook de persoonlijke levens komen aan bod, zo zorgt Abby voor haar dementerende moeder. Een zware taak, waarin ze gelukkig wordt bijgestaan door thuishulp Carla Price (Cocoa Brown, Tyler Perry’s For Better Or Worse). Abby bouwt al snel een goed contact op met brandweerman Evan Buckley oftewel Buck. Ik ergerde me in het begin aan Buck (Oliver Stark, Into The Badlands), maar naarmate de serie vordert, maakt hij een mooie karakterontwikkeling door. Op de brandweerkazerne werken ook Howard Han oftewel Chim (Kenneth Choi, The Last Man On Earth) en Hen (Aisha Hinds, Under The Dome), samen vormen zij de medische dienst van de brandweer.

9-1-1
© FOX

Het was Bobby de teamleider van de brandweerkazerne (Peter Krause, Dirty Sexy Money) die mijn aandacht pakte. Bobby’s achtergrondverhaal is hartverscheurend, daar heb ik dan ook meerdere tranen bij moeten wegpinken. De politieagente Athena Grant (Angela Basset, American Horror Story) krijgt ook nogal wat te verduren, in haar baan en in haar privéleven. Het mooie is hoe al deze mensen geregeld samenkomen door hun beroep. Het persoonlijke contact tussen de verschillende afdelingen komt vaak ten voordele van het werk dat ze doen. Van de volgende seizoenen verwacht ik nog meer spanning en meer ontwikkeling. Het is een serie waar regelmatig een nieuwe speler aan kan worden toegevoegd, wat het dan ook weer vernieuwend maakt. Wat mij betreft kunnen er nog heel veel seizoenen volgen met veel nieuwe mensen, echter wel graag met Peter Krause als vaste en constante speler.
Volg 9-1-1
You Don't Know Me
You Don't Know Me