8
Wichita van Rijkom geeft "9-1-1: Lone Star - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 1 juli 2021.
4
0

9-1-1: Lone Star - Seizoen 2

Onder leiding van de New Yorkse Owen Strand waait er een frisse wind door de kazerne van brandweerkorps 126 in Austin, Texas. De meldingen die zij krijgen maar ook hun privélevens staan centraal in 9-1-1: Lone Star, een spin-off van 9-1-1.

Tijdens het eerste seizoen van 9-1-1: Lone Star zagen we hoe Owen Strand (Rob Lowe, Code Black) en zijn zoon T.K. (Ronen Rubinstein, Dead of Summer) vanuit New York naar Texas verhuisden om daar brandweerkazerne 126 nieuw leven in te blazen. Dit seizoen was vooral een introductie van karakters met als rode draad Owen zijn gezondheidsproblemen en de zoektocht van Michelle Blake (Liv Tyler, The Leftovers) naar haar vermiste zus. Hoewel het plan was dat Michelle het tweede seizoen weer een rol zou spelen, werd helaas later duidelijk dat dit niet het geval zou zijn. Liv Tyler woont namelijk met haar familie in Engeland en vanwege de pandemie was het voor haar niet mogelijk om bij de opnames in Amerika te zijn.

Aangezien 9-1-1: Lone Star een spin-off is van 9-1-1 kon het niet anders dan dat er een cross-over zou komen tussen de twee series.

Seizoen twee speelt zich af midden in de huidige corona-pandemie. Owen’s ex Gwyneth (Lisa Edelstein, House M.D.), de moeder van T.K., heeft haar intrek genomen in hun huis tijdens de lockdown wat zowel haar relatie met Owen als T.K. heeft doen veranderen. We maken ook kennis met Tommy Vega (Gina Torres, Pearson), de vervanger van Michelle Blake en nieuwe collega binnen de kazerne. Zij besluit om, na jarenlang voor haar tweeling te hebben gezorgd, weer aan het werk te gaan nu haar man vanwege de pandemie niet meer kan werken. Het vinden van een balans tussen werk en privé is lastig voor haar maar haar familie heeft het geld nu eenmaal nodig.

Gedurende seizoen één zagen we de nodige stereotypes voorbijkomen tijdens de meldingen die gedaan werden. Het zuiden van de VS heeft toch een bepaald imago en verschilt erg met Los Angeles waar de originele 9-1-1 zich afspeelt. Er was hier wel eens wat kritiek op vanuit de media maar voor mijn gevoel was het beeld wat geschetst werd nooit over-de-top. Dit tweede seizoen zien we meer van de andere kant van Texas. De meldingen zijn nog steeds anders dan die aan de westkust maar alsnog een stuk algemener dan voorheen.

[image-264077]

Aangezien 9-1-1: Lone Star een spin-off is van 9-1-1 kon het niet anders dan dat er een cross-over zou komen tussen de twee series. Aan het begin van seizoen twee is dit dan ook het geval. Tijdens grote bosbranden komt een deel van het team uit Los Angeles naar Texas om hen bij te staan met een erg goede en leuke samenkomst als gevolg. Het is duidelijk dat beide series uit dezelfde koker komen. Typerend voor 9-1-1 zijn namelijk de sketch-achtige reddingen die regelmatig gepaard gaan met de nodige humor en/of absurditeit. De meeste verhalen kennen een begin en eind en de privérelaties van de hoofdpersonen zijn een terugkomend onderdeel van het verhaal.

Bijna iedere aflevering heb ik wel hardop moeten lachen vanwege de situaties waarin het team nu weer terecht kwam. Toch zijn de emotionele scènes veelal ook erg goed in beeld gebracht. De laatste paar afleveringen van het seizoen gaan over brandstichting en de zoektocht naar de dader hiervan. Het idee van deze verhaallijn is op zich aardig. Maar persoonlijk vond ik het te vergezocht en niet echt passen bij de rest van het seizoen. Achteraf gezien leek het wel alsof dit thema puur was gekozen om toe te werken naar de finale aflevering waarin het team van de 126 voor een grote schok komt te staan.

Waar veel series met dit thema zwaar en emotioneel kunnen zijn valt dit bij de 9-1-1 reeks wel mee en dat is denk ik hun grootste kracht.

Wat ik zelf erg goed vind aan de 9-1-1 wereld is dat er veel ‘controversiële’ thema’s aan bod komen op een niet al te zware manier. Zo wordt de homoseksuele relatie tussen T.K. en zijn politie vriendje Carlos (Rafael Silva) net zo verteld als ieder ander liefdesverhaal. Is de transgender achtergrond van Paul Strickland (Brian Michael Smith, The L Word: Generation Q) geen dagelijks onderwerp van gesprek. En wordt het feit dat Marjan Marwani (Natacha Karam, The Brave) moslim is en Judd (Jim Parrack, True Blood) en Grace Ryder (Sierra Aylina McClain, Mindhunter) een interraciale relatie hebben ook heel mooi verteld. De onderwerpen worden wel besproken maar op een respectvolle manier.

Eén van de mooiste afleveringen dit seizoen vond ik nummer negen. Hierin wordt de geschiedenis van Judd en Grace getoond terwijl zij op het randje van de dood balanceren na een ongeluk. Voor de verandering stonden er eens geen losse reddingen centraal maar ging het echt om deze twee hoofdpersonen. Met een lach en een traan zagen wij als kijkers hoe zij elkaar ontmoetten en welke problemen ze door de jaren heen samen hadden doorstaan. Ook de scènes waarin de thuissituatie van Tommy centraal staan, tegen het eind van het seizoen, waren indrukwekkend. De bijrol die Billy Burke (Revolution) vervuld is bovendien eveneens noemenswaardig.

Voor mij was seizoen twee absoluut een stap vooruit ten opzichte van seizoen één. Het acteerwerk was beter, de verhalen hadden meer diepgang en de cast leek beter op elkaar ingespeeld te zijn. Wel miste ik Liv Tyler af en toe en kon Gina Torres het gat dat zij achterliet toch niet helemaal vullen. Een derde seizoen van de show is al aangekondigd en zal naar alle waarschijnlijkheid begin 2022 te zien zijn. Wat mij betreft is 9-1-1: Lone Star een leuke serie die fijn is om te kijken als je even wilt ontsnappen aan de realiteit. Het niveau van ER halen ze niet, maar dat hoeft ook niet. Waar veel series met dit thema zwaar en emotioneel kunnen zijn valt dit bij de 9-1-1 reeks wel mee en dat is denk ik hun grootste kracht.
Volg 9-1-1: Lone Star
In Sickness and in Health
In Sickness and in Health