Mandy Gelling geeft "24 – Seizoen 9" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 22 juli 2014.
1
0

24 – Seizoen 9

Op MijnSerie.nl staat deze 24 geregistreerd als seizoen negen, maar op sommige sites staat deze 24 vermeld als 24: Live Another Day - Seizoen 1.

Jack is Back, kopte het op alle televisie gerelateerde nieuwssites, toen bekend was geworden dat na vier jaar afwezigheid er een nieuwe 24 gemaakt zou gaan worden. Voor de fans van de 24 reeks duurde het wachten daarna lang en de serie was kort. Slecht twaalf uur dit keer, al spelen ze op het eind een beetje vals, maar dat mocht de pret niet drukken. Deze fan van het eerste uur heeft weer onvervalst zitten genieten van Jack Bauer en al zijn belevenissen.

Jack Bauer is na vier jaar afwezigheid terug en dit keer in de prachtige hoofdstad Londen. Dat simpele feit is voor mij al genieten want ik hou van Londen en van Jack trouwens ook. Al in 2001 tijdens de eerste 24 uur had ik Jack al in mijn hart gesloten. Jack de man die geboren is om niet gelukkig te mogen zijn. Jacks leven, dat doorspekt is van verdriet, ellende, verlies en pijn, deed mij iets. Vanaf 2001 heb ik elke aflevering aan de buis geplakt gezeten, en velen met mij. Dus toen Jack weer boven water kwam in Londen was het weer liefde op het eerste gezicht.

24 begint al direct goed, vanaf aflevering één zit je er weer direct in en wordt je meegezogen door de snelheid en explosiviteit waarin alles zich voor je neus afspeelt. Ook Chloe, de computergenie, is weer van de partij. Net als President Heller en zijn dochter Audrey. Een nieuwe speler is de vrouwelijke Jack Bauer, Kate Morgan (Yvonne Strahovski, Dexter). Zij mag van mij het stokje in seizoen tien overnemen. Een hele goede bijrol wordt gespeeld door Stephen Fry als minister-president Alastair Davies. Mark Boudreau (Tate Donovan, Hostages) is de echtgenoot van Audrey en ziet in Jack een enorme bedreiging.

Maar de echte vijand is dit keer een levensgevaarlijke vrouw Margot Al-Harazi (Michelle Fairley, Game of Thrones) die er zelfs niet voor terugdeinst om haar kinderen te offeren. Verder wil ik niet al te veel verklappen want het is super spannend; vooral als er een oude vijand van Jack, Chloe en Audrey opduikt. Jack is koelbloediger dan voorafgaande jaren en ook harder. Het leven als agent en op de vlucht heeft hem niet veel goeds gebracht. 24 geeft nu nog minder dan voorheen om protocollen en eerlijke processen. "Onschuldig tot het tegendeel bewezen is" komt helemaal niet hun vocabulaire voor.

Ook dit seizoen gaat het er niet om of het allemaal wel kan en klopt, het gaat om keiharde actie en vreselijke keuzes die een mens soms maken moet. Al zijn sommige keuzes hard en onrechtvaardig. Jack heeft dit seizoen weer te maken met terroristen die hij moet bestrijden. Omdat die terroristen tot het uiterste willen gaan moet Jack net een stapje extra doen en moet hij meer extremere maatregelen nemen om die te bestrijden. Het einde zal ik uiteraard niet verklappen maar ik was redelijk emotioneel toen ik de televisie uitzette. Gewoonweg omdat je al negen seizoenen meeleeft met Jack en Chloe en je niet weet of er nog een tiende seizoen gaat komen. Althans op het moment dat ik deze recensie schreef wist ik het niet, maar ik hoop het wel.

9.5 punten omdat als Jack back is de televisiewereld een stukje leuker en veiliger is.
Volg 24
Day 9: 10:00 P.M. - 11:00 A.M.