8
Dave Scholting geeft "24 seizoen 7 t/m 9" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 13 november 2020.
1
0

24 seizoen 7 t/m 9

In mijn vorige recensie, over het vierde tot het zesde seizoen van 24, gaf ik al aan dat het zesde seizoen nogal teleurstellend was. Gelukkig is dat met het zevende seizoen weer compleet anders. Voordat dat zevende seizoen echter van start ging, kregen de fans van deze serie eerst de televisiefilm 24: Redemption voorgeschoteld. Hierin komen we Jack Bauer vier jaar na het einde van seizoen zes tegen in Sangala, een fictief land in Afrika. Maar ook daar krijgt Jack uiteraard geen rust. Hij wordt door de regering van Amerika opgespoord en gesommeerd om terug naar huis te keren, zodat hij terecht kan staan voor het schenden van mensenrechten. Jack heeft natuurlijk zo nu en dan weleens een verdachte enigszins moeten martelen om informatie te vergaren en niet iedereen is het er mee eens dat deze tactiek gebruikt werd. Jack heeft er uiteraard helemaal geen trek in om terug naar zijn thuisland te gaan en weigert in eerste instantie dan ook. Wanneer hij met een groep kinderen noodgedwongen op de vlucht moet slaan en uiteindelijk de Amerikaanse ambassade bereikt, wordt hij gedwongen om een deal te maken om de kinderen te kunnen redden uit het chaotische, gewelddadige land.

Het zevende seizoen is gelukkig een sterke verbetering ten opzichte van het vorige. In dit seizoen zien we een hoop nieuwe personages waarvan sommige al in de televisiefilm werden geïntroduceerd. De meest belangrijke is de eerste vrouwelijke president van Amerika, Allison Taylor (Cherry Jones, Defending Jacob). Taylor is een ferme tegenstander van het gebruik van marteling bij verdachten, waar Jack dus voor terecht moet staan. Jack wordt echter uit de hoorzitting gehaald door FBI-agente Renee Walker (Annie Wersching, Runaways). De FBI heeft namelijk dringend hulp nodig en natuurlijk is het weer aan Jack om opnieuw de dag te redden. Dit doet hij uiteraard niet alleen: sidekicks Chloe (Mary Lynn Rajskub, The Girlfriend Experience) en voormalig CTU-directeur Bill Buchanon (James Morrison, HawthoRNe) doen ook mee. En dan is daar ook nog Jack's oude vriend Tony (Carlos Bernard, Dallas). Tony is echter niet meer dezelfde na de dood van zijn vrouw Michelle. Hij is geradicaliseerd en werkt nu samen met de terroristen. Of toch niet? Of toch wel? Of toch niet? Vrijwel het hele seizoen vraag je je af of Tony nu wel of niet een terrorist is of dat hij gewoon diep undercover aan het werk is. Dit komt door de vele plotwendingen die ook dit keer weer in het verhaal zitten. Het antwoord op die vraag is uiteindelijk misschien niet voor iedereen even bevredigend, maar wat mij betreft werkt het prima en is het ook best gedurfd van de makers.

Het is altijd jammer als een succesvolle serie eindigt met een slecht seizoen en 24 is daarop geen uitzondering

Het achtste seizoen is daarentegen weer van een minder niveau. Of om eerlijk te zijn: dit is het slechtste seizoen van 24 dat ik gezien heb. Wéér is er een mol binnen CTU actief, wéér wordt er iemand gemarteld voor informatie, wéér wordt Jack niet gelooft door een arrogante directeur.... We hebben het allemaal al vaker en vooral beter gezien in eerdere seizoenen van 24. Nog erger is misschien wel dat dit aanvankelijk laatste seizoen vol zit met slecht uitgewerkte personages. Ik noem een Arlo Glass (John Boyd, FBI), een medewerker van CTU die haast niks anders lijkt te doen dan intimiderende opmerkingen te maken naar zijn vrouwelijke collega Dana Walsh (Katee Sackhoff, Another Life). En Dana zelf is niet alleen nóg vervelender als personage, zij is zelfs volstrekt ongeloofwaardig. Hoe zij in de eerste helft van het seizoen reageert staat compleet haaks op haar doen en laten in de tweede helft van het seizoen. Ik was oprecht blij toen Jack uiteindelijk....nou ja, dat zal ik niet spoileren voor de kijkers die 24 nog niet gezien hebben. Het is altijd jammer als een succesvolle serie eindigt met een slecht seizoen en 24 is daarop geen uitzondering. Althans....

24
© FOX

Vier jaar na het stoppen van 24 was daar ineens 24: Live Another Day, een gelimiteerde serie met 'maar' twaalf afleveringen in plaats van vierentwintig. Dit was ook het enige seizoen dat ik nog niet eerder had gezien, dus wat er zou gebeuren was ook voor mij een verrassing. De actie verplaatst zich dit keer naar Londen en we zien in deze reünie een hoop oude bekenden terug, maar dan in een nieuw jasje. Zo is daar zoals altijd Jack's trouwste metgezel Chloe, die zich heeft aangesloten bij een ondergrondse organisatie dat overheidsdocumenten lekt en daarom gezocht wordt. En we zien ook Jack's oude geliefde Audrey (Kim Raver, Grey's Anatomy) terug, die haar psychoses gelukkig weer helemaal te boven is gekomen. Haar vader, James Heller (William Devane, The Grinder), mag zich nu zelfs President van Amerika noemen.

Het lijkt er sterk op dat de makers toch nog hopen dat Kiefer Sutherland nog één keer terug wil keren als Jack Bauer

Dit laatste seizoen is gelukkig goed gelukt. Dat het seizoen maar twaalf in plaats van vierentwintig afleveringen telt is ook een verstandige keuze geweest. In de meeste seizoenen zag je toch dat de makers vaak moeite hadden om het vierentwintig afleveringen lang spannend te houden. Daarbij moesten zij ook nog eens allerlei zijwegen in het verhaal nemen om maar aan dat aantal afleveringen te komen. Het einde van Live Another Day vond ik dan helaas weer wel tegenvallen. Ik had gehoopt dat de makers Jack in zijn allerlaatste seizoen een 'happy end' hadden gegund óf dat ze hem dood zouden laten gaan. Met beide keuzes zou ik vrede hebben gehad, maar dat gebeurt dus niet. Hoe de reeks dan wel eindigt voor Jack zal ik voor de mensen die 24 nog niet gezien hebben hier niet spoileren. Ik vond het helaas nogal een gemakzuchtig einde waar de schrijvers voor gekozen hebben. Het lijkt er hiermee sterk op dat de makers hopen dat Kiefer Sutherland nog één keer terug wil keren als Jack Bauer. Van mij mag het. Al was het maar voor een écht, sterk einde voor de serie.
Volg 24
Day 9: 10:00 P.M.-11:00 A.M.
Day 9: 10:00 P.M.-11:00 A.M.