Pascal Jans geeft "1923 - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Pascal Jans op 3 Mei 2023.
6
0

1923 - Seizoen 1

Goede en onderhoudende western series zijn aan Taylor Sheridan wel toevertrouwd. Na Yellowstone (2018) en 1883 is het deze keer de beurt aan 1923.

In deze tweede prequel-serie van Yellowstone (2018) wordt weer een andere generatie van de familie Dutton gevolgd. Ditmaal bevinden zij zich inmiddels in Montana en speelt het zich in het begin van de twintigste eeuw af. De familie krijgt te maken met pandemieën, historische droogte, het einde van het drankverbod en het begin van Montana’s grote depressie.

De serie bevat drie verhaallijnen waar gedurende de afleveringen tussen wordt geschakeld. Allereerst volg je Jacob Dutton (Harrison Ford, Shrinking) en Cara Dutton (Helen Mirren, Catherine the Great). Deze generatie van de familie verblijft inmiddels op het prachtige land dat Yellowstone heet. Door de historische droogte heeft de bevolking moeite om het vee in leven te houden. Er zijn voedseltekorten en er is maar weinig plek voor het vee om te grazen. De familie Dutton drijft het vee hoog in de bergen waar er nog wat te grazen valt. Er zijn echter meer gegadigden die hier van mee willen profiteren. Eén van deze opstandelingen is Banner Creighton (Jerome Flynn, Game of Thrones). Er ontstaan hoogoplopende discussies en confrontaties met alle gevolgen van dien.

1923
© Paramount+

Iemand die Jacob en Cara ontzettend goed kunnen gebruiken bij deze confrontaties is hun familielid Spencer Dutton (Brandon Sklenar, Westworld). Hij bevindt zich echter aan de andere kant van de wereld. Spencer heeft de Eerste Wereldoorlog meegemaakt en is daarna naar Afrika afgereisd. Hier wordt hij ingehuurd om te jagen op roofdieren. Hij is hier uiterst bekwaam in en kickt op de spanning en sensatie door het gevaar dat het met zich meebrengt. Tijdens zijn avonturen ontmoet hij Alexandra (Julia Schlaepfer, The Politician). Er bloeit iets moois op tussen de twee en ze beleven nog meer avonturen. Spencer heeft geen weet van de problemen die zijn familie ondervindt totdat hij de stapels brieven gaat lezen die Cara hem jarenlang schrijft.

Tot slot volg je in de serie Teonna Rainwater (Aminah Nieves). Zij is een rebelse jonge Indiaanse vrouw die bij haar familie is weggehaald. Zij is in een door de katholieke kerk geleide Indiaanse kostschool voor meisjes geplaatst. Op deze kostschool worden de meisjes op hardhandige wijze opgeleid hoe ze de ideale vrouw moeten zijn. Het geloof waar de Indianen voor staan wordt als een ziekte gezien. Enige vorm van terugval wordt de kop ingedrukt door middel van martelingen, lijfstraffen, isolering en aanranding. Teonna overkomt het allemaal, maar zo rebels als ze is zwicht ze niet voor onrechtvaardigheid. Ze weet de kostschool te ontkomen en slaat op de vlucht. Er volgt een kat- en muisspel dat de nodige spanning met zich meebrengt.

Wat kan ik ongelofelijk genieten van de Yellowstone series die Taylor Sheridan heeft neergezet. Na Yellowstone en 1883 is ook 1923 een pareltje te noemen.

Ik ben inmiddels een groot fan van Taylor Sheridan geworden. Wat kan ik ongelofelijk genieten van de Yellowstone series die hij heeft neergezet. Na Yellowstone (2018) en 1883 is ook 1923 een pareltje te noemen. Wederom word je als kijker meegenomen in spannende verhaallijnen. Dit alles vindt plaats op fantastische landschappen die werkelijk schitterend in beeld worden gebracht. Tevens flikt Taylor het weer om een sterrencast te verzamelen die puike acteerprestaties neerzetten. Harrison Ford en Helen Mirren geven hun personages met hun ervaring prachtig vorm. Ook Jerome Flynn kan schitteren als geen ander in de hoedanigheid van slechterik.

Het kritiekpunt wat ik heb is het uitblijven van het samenbrengen van verhaallijnen. Taylor Sheridan kiest er tot nu toe in zijn series voor om niet een al te hoog tempo te hanteren. Dit is helemaal niet erg, want dat zorgt voor karakterontwikkeling. De bovenstaande beschreven verhaallijnen blijven echter het gehele seizoen gescheiden van elkaar. Wat mij betreft blijf je daardoor een beetje op hetzelfde punt hangen. Je krijgt wel het gevoel dat het moment van samenkomen er aan zit te komen. Waarschijnlijk gaat dit in het al reeds aangekondigde tweede seizoen gebeuren.

Als je liefhebber bent van westerns of Yellowstone (2018) dan beveel ik deze serie zeker aan. Je kunt opnieuw genieten van prachtige locaties, ontroerende gebeurtenissen, spanning en sensatie. In tegenstelling tot 1883 krijgt 1923 wel een tweede seizoen. De serie is in Nederland in zijn geheel te bekijken op SkyShowtime.
Volg 1923
Nothing Left to Lose
Nothing Left to Lose