Pascal Jans geeft "1883 - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Pascal Jans op 5 april 2023.
9
0

1883 - Seizoen 1

Goede en onderhoudende westerns zijn vandaag de dag behoorlijk schaars. Des te meer reden om van deze pareltjes te genieten. Begeef je voor even in het wilde westen met 1883.

1883 is de eerste prequel-serie van Taylor Sheridan’s Yellowstone. In deze serie volg je de naoorlogse generatie van de familie Dutton. De serie speelt zich af in een tijd dat de familie nog niet de eigenaar is van het land dat uiteindelijk de Yellowstone ranch zal gaan worden. De familie Dutton ontvlucht de armoede door Tennessee te verlaten. Ze sluiten zich aan bij een karavaan en ondernemen een gevaarlijke tocht om het geluk in Montana te vinden.

In deze serie volg je onder andere Shea Brennan (Sam Elliott, The Ranch). Shea is een voormalig kapitein die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog in het leger van de Unie heeft gezeten. Zijn vrouw en dochter zijn beiden gestorven aan de pokken. Het is hartverscheurend om te zien hoe hij rouwt om hun dood. Hij overweegt bijna iedere dag zelfmoord, maar verandert zelf van gedachten of wordt onderbroken door de tussenkomst van zijn goede vriend Thomas (LaMonica Garrett, The Terminal List).

Shea besluit om samen met Thomas een groep Duitse migranten te begeleiden tijdens een helse tocht naar Oregon. Hij treedt regelmatig op als de ruige leider van de karavaan. Met als doel de migranten te herinneren aan het gevaar en de tragedie die ze onderweg zullen tegenkomen.

Je wordt ondergedompeld in de schoonheid van de open vlakten die schitterend in beeld worden gebracht. Tegelijkertijd ervaar je het contrast met de rauwheid en hardheid van het wilde westen.

Daarnaast volg je James Dutton (Tim McGraw, Yellowstone (2018)) en zijn meereizende familie. Hij komt uit Tennessee en was tijdens de Burgeroorlog kapitein in het leger. Tijdens de Slag bij Antietam raakte hij gewond en werd hij gevangengenomen. Hij werd drie jaar vastgehouden in een krijgsgevangenkamp van de Unie. Als een geboren leider en strijder sluit hij zich aan bij de karavaan met zijn familie nadat hij Shea en Thomas heeft ontmoet in Fort Worth, Texas.

Het tempo in deze serie is niet al te hoog, maar dat is in dit geval helemaal niet storend. Het biedt ruimte voor karakterontwikkeling. Je leeft als kijker op deze manier ontzettend mee met de reis die ze afleggen. Je wordt ondergedompeld in de schoonheid van de open vlakten die schitterend in beeld worden gebracht.

Tegelijkertijd ervaar je het contrast met de rauwheid en hardheid van het wilde westen. Er zijn verschillende elementen die de zware tocht bemoeilijken. De natuur is prachtig om te zien, maar er schuilen eveneens grote gevaren. Zo is iedere oversteek van een rivier een ware uitdaging. Ze hebben te maken met een onervaren groep mensen die niet weten wat ze wel en niet kunnen eten of drinken. De migranten zijn geen revolverhelden, maar ook dit soort gevaren liggen op de loer. Hierbij moet je denken aan bandieten, indianen en zelfs muiterij binnen de groep.

1883
© Paramount+

Alle belevenissen in deze serie worden het mooist vorm gegeven door de ogen van dochter Elsa Dutton (Isabel May, Alexa & Katie). In het begin van de serie wordt ze gepresenteerd als een rijkeluismeisje, gekleed in een jurk die totaal niet geschikt is voor de tocht die haar te wachten staat. Al snel blijkt dat ze een heel ander karakter heeft. Ze beleeft alles vol overgave. Ze geniet met volle teugen van de prachtige uitzichten, het drijven van vee en de vrijheid spreekt haar erg aan. Ze is wat aan het dollen met een meereizende cowboy en er bloeit iets moois op tussen die twee. Ze is op allerlei gebieden onervaren, maar ook hier laat ze haar emoties en gevoel de vrije loop.

Zoals eerder geschetst brengt het wilde westen ook een harde realiteit met zich mee. Elsa krijgt eveneens te maken met hartverscheurende gebeurtenissen. Doordat je als kijker zo met deze groep meeleeft is het aandoenlijk en ontroerend om te zien wat ze moeten trotseren. Door al deze gebeurtenissen is Elsa onbedoeld in een rap tempo opgegroeid tot een volwassen vrouw. Hoe de serie eindigt ga ik natuurlijk niet verklappen, maar deze serie laat je niet geheel onberoerd achter.

Als je liefhebber bent van westerns of Yellowstone (2018) dan zou ik deze serie zeker aanbevelen. Laat je meeslepen door prachtige locaties, geweldige vuurgevechten en ontroerende gebeurtenissen. Er heerst nog steeds onduidelijkheid of 1883 een tweede seizoen krijgt. De maker heeft recentelijk aangegeven dat het vervolg van deze serie eigenlijk de andere spin-off serie 1923 is. De serie is in Nederland in zijn geheel te bekijken op SkyShowtime.
Volg 1883
This Is Not Your Heaven
This Is Not Your Heaven