Geschreven door Bo Verhoef op 27 Maart 2021.
10
0

13 Reasons Why - Complete serie

Een heftige en indrukwekkende serie die je niet meer loslaat.

Sommige scènes zijn namelijk zo angstig goed, dat je compleet vergeet dat je naar een serie kijkt.

Ik val gelijk met de deur in huis. Deze serie is gewaagd, heftig en indrukwekkend, op alle mogelijke manieren. Ik denk dat er de afgelopen vier jaar weinig series zijn geweest waar zo’n ophef over is gemaakt als bij deze serie. Voor iedereen die het niet kent: 13 Reasons Why is een Amerikaanse tienerdramaserie van Netflix. De serie draait om heel veel verschillende soorten problemen waar (Amerikaanse) jongeren blijkbaar mee te maken kunnen hebben. De serie gaat over pesten, (huiselijk) geweld, racisme, alcoholisme, seksuele intimidatie, verkrachting, drugs, verslaving, seks, homofobie, abortus, zelfmoord, wapenmisbruik, wraking, chantage en nog heel veel meer. Begrijp je nu waarom er zo veel ophef over deze serie was?

Het feit dat er zo veel belangrijke maatschappelijke problemen worden aangekaart, vind ik echt heel sterk, maar ook gewaagd voor een Amerikaanse serie. De serie is op veel momenten namelijk vrij heftig. Er zullen veel mensen zijn die de serie ongeloofwaardig vinden. Ik hoop immers dat er weinig jongeren zijn die zo veel vreselijke dingen meemaken als de pubers in deze serie. Tegelijkertijd pakt deze serie je helemaal in en laat hij je niet meer los. Sommige scènes zijn namelijk zo angstig goed, dat je compleet vergeet dat je naar een serie kijkt. Ik ben niet zo snel onder de indruk van acteerwerk, maar het acteerwerk van deze acteurs is fenomenaal.

De serie heeft in totaal vier seizoenen en is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jay Asher. Het eerste seizoen is de start en de basis van de complete serie. Het begint met het verhaal over de scholiere Hannah Baker. Na haar zelfmoord laat ze een doos achter met dertien cassettebandjes. Een voor eenieder die iets te maken had met haar keuze voor zelfmoord: dertien redenen, dertien bandjes. De titel van de serie is gelijk duidelijk. De andere seizoenen zoomen in op het leven na Hannah en hebben elk een ander hoofdthema.

Ondanks dat de serie hier en daar wat ongeloofwaardig kan overkomen en hier en daar wel een beetje iets te veel van het goede is, blijft deze serie je keer op keer verbazen.

Natuurlijk zit er wel wat verschil tussen de seizoenen. Ik vind bijvoorbeeld het eerste seizoen het sterkst van allemaal. Er zit echter een scene in seizoen twee die nog wekenlang in mijn hoofd heeft gezeten. Als je seizoen twee hebt gezien, weet je gelijk welke scène ik bedoel. Ook de andere seizoenen hebben echt sterke verhaallijnen en indrukwekkende scènes, maar toch blijft het verhaal van het eerste seizoen het beste. Ondanks dat de serie hier en daar wat ongeloofwaardig kan overkomen en hier en daar wel een beetje iets te veel van het goede is, blijft deze serie je keer op keer verbazen.

Toch wil ik aankomende kijkers waarschuwen. Mocht jij, of iemand met wie je deze serie zal gaan kijken, kampen met een van bovenstaande problemen, kijk deze serie dan op eigen risico. Zorg ervoor dat je mensen om je heen hebt waar je mee kunt praten. Sommige scenes kunnen namelijk heel dichtbij komen, omdat de scenes soms eng realistisch zijn.
Volg 13 Reasons Why
Graduation
Graduation