Dave Scholting geeft "13 Reasons Why - seizoen 3" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 28 september 2019.
1
0

13 Reasons Why - seizoen 3

Als je deze recensie leest ga ik ervan uit dat je de eerste twee seizoenen al gezien hebt. Zo niet wees dan gewaarschuwd: deze recensie kan spoilers bevatten.

Bij 13 Reasons Why zijn we alweer aangekomen bij het voorlaatste seizoen. Volgend jaar verschijnt op Netflix namelijk het vierde en tevens laatste seizoen. Na het zien van dit derde seizoen ben ik daar niet echt rouwig om. Niet dat het een slechte serie is, maar dit seizoen was toch iets minder dan de vorige twee seizoenen en bij de meeste series is het dan vaak zo dat het alleen maar minder en minder per seizoen wordt. Een goede keus dus van Netflix om het bij vier seizoenen te houden. Ondanks dat dit derde seizoen dus iets minder goed is uitgepakt, zijn er ook nu weer krachtige, emotionele scènes aanwezig die de serie nog steeds de moeite waard maakt om te kijken.

Het is acht maanden na de gebeurtenissen aan het einde van het tweede seizoen. Clay (Dylan Minnette, Awake) heeft Tyler (Devon Druid, House of Cards) ervan kunnen overtuigen zijn geplande gruwelijke daad niet uit te voeren. Daarnaast heeft hij samen met Tony (Christian Navarro, Vinyl) ervoor gezorgd dat de wapens die Tyler in zijn bezit had gedumpt zijn. Dit seizoen gaat gek genoeg niet over de nasleep van de daad die Tyler wilde plegen of de eventuele gevolgen daarvan. Althans, het is niet de hoofdverhaallijn. Die gaat over de moord op Bryce Walker (Justin Prentice, Preacher).

13 Reasons Why

Bryce Walker was niet erg geliefd bij de meeste van zijn medescholieren en dat was niet voor niks. Bryce heeft op z'n minst drie meisjes verkracht, waaronder Hannah Baker (over wie het in de eerste twee seizoenen ging) en Jessica Davis (Alisha Boe, Ray Donovan). In het tweede seizoen wist Bryce onder een gevangenisstraf uit te komen, tot grote onvrede bij Clay, Jessica en de rest. Zoals gezegd komt de scholier die voor zoveel ellende heeft gezorgd dit seizoen aan zijn noodlottige einde. Grote vraag is uiteraard wie dit op zijn of haar geweten heeft en natuurlijk hebben alle personages wel één of meerdere redenen om Bryce iets aan te willen doen.

Daarnaast is er de nieuwe leerlinge Ani (Grace Saif, Doctors), die al gauw bevriend raakt met Clay. Dit personage is ook degene die gebruikt wordt om het verhaal te vertellen. Oftewel, we zien het verhaal zich ontvouwen door háár ogen. Daarmee maken de makers van 13 Reasons Why een grote fout wat mij betreft. We kennen Ani niet, want zij zat niet in de eerste twee seizoenen, maar opeens lijkt zij wel het belangrijkste personage te zijn in dit derde seizoen.

[image-81570]

Dit seizoen had de 'narrator', de verteller dus, Bryce zelf moeten zijn in mijn ogen. Wanneer Bryce door omstandigheden eindelijk de cassettebandjes van Hannah uit het eerste seizoen te horen krijgt, begint hij zich steeds meer te realiseren wat hij andere mensen heeft aangedaan met zijn gedrag. Daarbij heeft Bryce ook gevoelens gekregen voor Ani, de dochter van de verpleegster van zijn doodzieke opa. Om deze redenen besluit Bryce het roer om te gooien en wil hij een beter mens worden dan hij tot nu toe is geweest. Helaas voor Bryce kan of wil niet iedereen in zijn omgeving dit inzien omdat zijn daden uit het verleden (en het wegkomen daarmee) te pijnlijk zijn voor sommigen, wat uiteindelijk dus ook zal leiden tot zijn vroegtijdige dood. Dit is ook precies de reden waarom ik het beter en interessanter had gevonden als Bryce zélf de verteller was geweest dit seizoen en niet de onbekende Ani. Daarbij is Ani op zichzelf ook helemaal geen interessant personage en op sommige momenten best irrirant. Ook is het een raadsel waarom Clay, maar ook de andere personages, Ani (oftewel 'de nieuweling') zo snel vertrouwen en haar hun diepste geheimen toevertrouwen.

Zoals gezegd is de hoofdverhaallijn die van de moord op Bryce. Dat wil niet zeggen dat de gebeurtenissen en de gruweldaad die Tyler aan het einde van het tweede seizoen wilde plegen helemáál geen aandacht krijgen. Dit seizoen vindt Tyler eindelijk de kracht om iemand in vertrouwen te nemen over wat hem door bullebak Montgomery de la Cruz (Timothy Granaderos, T@gget) is aangedaan in het vorig seizoen. Dat levert een prachtige, zeer emotionele scène op met een voortreffelijke, zo niet perfecte acteerprestatie van Devon Druid.

13 Reasons Why is dit seizoen misschien dan wel minder dan de vorige twee seizoenen, maar de serie is echter nog steeds relevant. Er is meer gaande in de levens van scholieren dan we in eerste instantie wellicht denken en hun relaties onderling zijn misschien wel meer complex dan wij vermoeden. De serie geeft nog steeds goed weer wat er allemaal kan gebeuren in de levens van de jongvolwassenen en dat is niet altijd even fris en vrolijk. Het is denk ik goed om daar eens bij stil te staan, zodat bepaalde gebeurtenissen die deze serie aankaart geen kans meer krijgen hun weg te vinden in de werkelijkheid.
Volg 13 Reasons Why
Graduation
Graduation