8.5
Rodney Rietveld geeft "11/22/63 - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Rodney Rietveld op 26 februari 2016.
3
0

11/22/63 - Eerste aflevering

Stel je eens voor: je hebt de mogelijkheid om één van de grootste events van de afgelopen 100 jaar te mogen veranderen, of misschien zelfs helemaal niet te laten gebeuren. Denk aan het voorkomen van de tweede wereldoorlog door te weten wanneer je Hitler kunt tegenhouden. Van tevoren de FBI en CIA te informeren dat er twee vliegtuigen in het World Trade Centre gaan vliegen of in het geval van deze serie, het voorkomen van de aanslag op John F. Kennedy. Ik denk dat we allemaal wel kunnen terugkijken op een bepaalde gebeurtenis in ons leven waarbij we dachten: “had ik dat maar anders gedaan” of in mooie Engelse woorden "what if?".

11.22.63
© Hulu

Deze serie laat je dan ook vanaf het eerste moment over dingen nadenken en zorgt dat het aan je vast blijft plakken gedurende de ruim één uur en twintig minuten durende pilot. Jake Epping (James Franco, Spider-man 1 en 2) en Al Templeton (Chris Cooper, American Beauty, The Bourne Identity) zetten het verhaal vanaf het begin neer als een huis, en dat loopt en beetje als volgt.

Je loopt op een dag nietsvermoedend een typisch Amerikaanse diner binnen en omdat je de eigenaar goed kent vraagt hij je of je misschien eventjes de kast in wilt lopen. Natuurlijk zet het je meteen aan het denken maar na wat tegenstribbelen doe je het toch en loop je de kast in. Wanneer je je ogen weer opent is het ineens 21 oktober 1960, 11.58 uur.

[image-57799]

Je bent in een timeportal terecht gekomen en na wat gesprekken met Al Templeton vraagt hij je om terug te gaan in de tijd om de aanslag op John F. Kennedy te voorkomen. De serie pakt je direct zodra Jake (Franco) terug in de tijd stapt. De heerlijke muziek van de 60’s galmt door je speakers en de kledendracht en de auto’s van de jaren ’60 zijn om te smullen (en dat voor iemand die in 1986 geboren is). Het verhaal bouwt langzaam zijn spanning verder op maar laat niet meteen het achterste van zijn tong zien, tijdreizen is namelijk niet zonder gevolgen, en Jake zal toch echt een hoop keuzes moeten maken wil hij de missie tot een succes maken.

Sometimes you can feel time push back, time doesn't want to be changed

Kortom, genoeg met de complimentjes en ga kijken! Ik raad iedereen deze serie aan. Het sciencefiction effect is niet bovenmatig aanwezig. Ook als je hier niet van houdt is deze serie een mooie uitstap van de standaard series. Zelf was ik alweer een tijdje op zoek naar een echt goede serie. Met deze acteurs en het prima verhaal eromheen geloof ik dat 11/22/63 echt een serie kan worden dat naar meer smaakt. Laten we hopen dat de makers het niveau van de pilot vast kunnen houden.
Volg 11.22.63
The Day in Question
The Day in Question