7.5
Conan Miller geeft "Vechtershart - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Conan Miller op 23 april 2016.
6
0

Vechtershart - Seizoen 1 (DVD)

Eerlijk is eerlijk, ik hou doorgaans niet van Nederlandse series en soaps. Trage, goedkope series met half verstaanbare acteurs, ongeloofwaardige plots en het ene cliché na het andere. Dat is wat mij betreft de oogst van jaren Nederlandse tv, met af en toe een positieve uitzondering. Toch wilde ik juist deze serie beoordelen. Ik ben al mijn hele leven bezig met vechtsporten en hoopte vurig dat Vechtershart een positieve uitzondering zou zijn.

Vechtershart
© BNN

De dvd-box bestaat slechts uit een kartonnen sleeve met een dikke plastic dvd-box. Er zitten twee schijfjes in. Dat is het, niets extra’s, alleen het complete eerste seizoen. Een gemiste kans in mijn ogen. Bedenk eens wat een leuke extra's hierbij hadden kunnen zitten. Het kost me geen moeite om een special over de fight-scene in Nederland of de geschiedenis van de Nederlandse (kick)box-kampioenen voor te stellen. Een ‘making of’ over bijvoorbeeld de training van Waldemar zou leuk geweest zijn, met daarin een interview over hoe hij zich heeft ingeleefd en hoe zwaar de training was. Want Waldemar heeft zo te zien flink getraind voor deze rol. Ook de andere vechters zien er overtuigend uit, zowel qua spieren als in hun bewegingen.

De wereld van de wedstrijdvechter wordt geloofwaardig neergezet en de locaties en de bijrollen gaven het precies de goede sfeer.

Dat brengt ons bij de cast en het script. Ik ben best onder de indruk van de acteer- en vechtprestaties van bijna alle acteurs. De koppen, de typetjes, ze passen goed in het verhaal. Tot mijn eigen verrassing heb ik erg genoten van Vechtershart. Hoewel goed articuleren ook voor sommige acteurs lastig blijkt en ik soms ondertiteling goed kon gebruiken, wordt er verder goed geacteerd. De wereld van de wedstrijdvechter wordt geloofwaardig neergezet en de locaties en de bijrollen gaven het precies de goede sfeer.

In 8x 50 minuten wordt het verhaal verteld van Nick Roest (Waldemar Torenstra, Divorce), een voormalig K1-kampioen die juist 4 jaar in een Franse gevangenis heeft doorgebracht en nu weer thuis komt. Als hij had verwacht dat hij met open armen zou worden ontvangen, dan komt hij bedrogen uit.

Nick wil zich zo snel mogelijk terugvechten naar de top en daarvoor heeft hij zijn vader nodig. John Roest (Johan Leysen) is een keiharde professionele kickbox-trainer met veel aanzien. Als Nick plotseling weer in de sportschool van zijn vader staat veroorzaakt dat een schokgolf. John geloofde heilig in het talent van zijn zoon en hij heeft persoonlijk en zakelijk enorm hard geleden onder diens misstap. John kan het zijn zoon niet vergeven en stuurt hem weg.

Vechtershart
© BNN

Nick wordt zich er pijnlijk van bewust dat hij alles kwijt is: zijn status, zijn gezin, zijn familie en zijn vrienden. Ze hebben zich met veel pijn en moeite hersteld van de klap die zijn arrestatie ook voor hen was en het leven is verdergegaan. Alleen zijn broer David, een succesvolle advocaat met een geheim, en Rudi Osanto (Kenneth Herdigein, Unit 13), de assistent-trainer van John, zijn nog blij hem te zien. Nick voelt zich in de steek gelaten en hij richt zich noodgedwongen tot louche concurrenten en geldschieters om toch te kunnen trainen. Zij ontvangen hem wel met open armen, maar wie is te vertrouwen en wie wil hem alleen maar inzetten voor eigen gewin? Krijgt hij ooit zijn gezin terug en komt het ooit nog goed met Nick en zijn vader?

Geen cliché wordt geschuwd maar het geheel blijft geloofwaardig.

Hoewel de uitvoering van de box een teleurstelling was, kan ik over de serie zeker lovend zijn. Geen cliché wordt geschuwd maar het geheel blijft geloofwaardig. De rollen krijgen behoorlijk wat diepte en er zijn genoeg interessante ontwikkelingen om ieder aflevering volop te genieten. De vechtscenes zijn geloofwaardig gefilmd en vooral Benja Bruijning, Kenneth Herdigein en Waldemar springen er qua acteerwerk, wat mij betreft, uit. Kortom: een aanrader voor de liefhebber van een lekkere smeuïge serie.
Volg Vechtershart
Wolven & Konijnen
Wolven & Konijnen