9
Helgoned geeft "The Walking Dead - Seizoen 5 (DVD)" een 9.
Geschreven door Helgoned op 3 november 2015.
0
0

The Walking Dead - Seizoen 5 (DVD)

Terwijl het zesde seizoen van The Walking Dead net is begonnen, is de DVD box van het vijfde seizoen ook verschenen. Het vijfde seizoen is het beste seizoen tot nu toe. Het acteren is van hoog niveau, de actie is prima en de horrorelementen van de serie ontwikkelen zich steeds verder. Dat laatste betekent dat er in veel afleveringen weer meer bloed en meer griezeleffecten zitten dan het vorige seizoen. Ik vind The Walking Dead de beste horror die op televisie te zien is, en de serie legt de lat elk seizoen weer hoger. Het belangrijkste is echter dat de verhalen sterk zijn, je zit als kijker op het puntje van je stoel en bent bij de aftiteling al weer in spannende afwachting van de volgende afleveringen. Een DVD box is dan een ideale manier om snel verder te kunnen.

The Walking Dead
© AMC

De zestien afleveringen van dit seizoen vormen een mooi geheel. Aan het einde van het vierde seizoen was er een aantal fans toch teleurgesteld. Ik vond het een prima seizoen, maar velen dachten er anders over. Na dit vijfde seizoen was bijna iedereen tevreden na de laatste aflevering. In het derde en vierde seizoen was een gevangenis decor van een groot deel van afleveringen. Dit seizoen start waar het vierde seizoen is opgehouden en daarna trekt de groep overlevenden weer verder. Het gevaar komt van de zombies en van andere overlevenden die om verschillende redenen Rick Grimes en zijn groep aanvallen. De locaties zijn mooi afwisselend, dan weer een school, een ziekenhuis, een kerk of een verlaten stad (Alexandria). Er wordt handig gebruik gemaakt van flashbacks en de schrijvers hebben de hoofdpersonen fraai neergezet en interessante nieuwe personages toegevoegd. Het is mooi om te zien hoe een standaard griezelverhaal, een groep mensen achtervolgd door monsters, naast intense spanning ook solide karakters en acteerwerk kent.

De extra’s op de DVD box zijn weer erg sterk. Er zijn zeven audiocommentaren bij zes afleveringen. Deze commentaren zijn van de schrijvers, producenten, regisseurs en de acteurs. Ze zijn een mooie mix van alle betrokkenen. De zaken die besproken worden zijn vaak erg informatief. Er wordt onderling veel gediscussieerd over de manier waarop de personages zich ontwikkelen. Daarnaast komen de locaties, de effecten en veel leuke situaties op de set aan de orde. De makers hebben een standaard hoog te houden. Gelukkig zijn de audiocommentaren van hetzelfde niveau als die van de vorige uitgaven van de serie.

Er is meer dan drie uur ander materiaal. Allereerst is er een aantal featurettes toegevoegd, namelijk Inside The Walking Dead, The Making of The Walking Dead, The Making of Alexandria en Rotters in the Flesh. Inside The Walking Dead is een verzameling van filmpjes van vier tot zes en een halve minuut over elke aflevering van dit seizoen. Zo krijg je 75 minuten met interessante achtergrondinformatie over het verhaal van elke aflevering en de belangrijkste personages. The Making of the Walking Dead is een verzameling van zestien ultrakorte documentaires van twee tot zes minuten per stuk. Van elke aflevering worden de speciale effecten, de stunts en de meer technische aspecten van de serie belicht. The Making of Alexandria is een tien minuten durend filmpje over de omvangrijke set van Alexandria. Rotters in the Flesh is een vijf minuten durende blik op de manier waarop de zombies worden gemaakt en hoe de gruwelijke scènes tot stand komen.

Het vijfde seizoen op DVD is daarmee een echte aanrader, sterke scenario’s, goed acteerwerk en bijzonder goede extra’s.

Er zijn ook weer weggesneden en weggelaten scènes opgenomen; zestien minuten geknipte beelden uit een zestal afleveringen. Die scènes zijn interessant omdat ze bepaalde ontwikkelingen laten zien die de makers uiteindelijk hebben laten vallen. Daarna zijn er korte samenvattingen van de belevenissen (‘journeys’) van Beth, Bob, Noah en Tyreese. Het is vooral een verzameling van twintig minuten beelden uit de afleveringen zelf, maar ik betrapte mij er op dat ik toch steeds ook nieuwe dingen zag, die ik in eerste instantie niet had opgemerkt. Vervolgens krijgen we een dag uit het leven van Michael Cudlitz (Abraham) en van Josh McDermitt (Eugene). Beiden duren ongeveer acht minuten en laten zien hoe de acteurs zich voorbereiden op hun rol en waar ze tegen aan lopen bij het filmen. Het vijfde seizoen op DVD is daarmee een echte aanrader, sterke scenario’s, goed acteerwerk en bijzonder goede extra’s.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace