5
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Mentalist - Seizoen 7" een 5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 7 Maart 2015.
0
0

The Mentalist - Seizoen 7

De reis die we hebben meegemaakt met Patrick Jane (Simon Baker, The Guardian) begon in 2008. We zijn inmiddels zeven jaar of zeven seizoenen verder en de reis is afgelopen. Geen The Mentalist meer iedere week. En ik ben blij dat het is afgelopen. Na het zesde seizoen, na de beroemde kus, hadden ze er van mij al mee mogen stoppen. Maar CBS had besloten om de serie geheel af te ronden met een zevende en laatste seizoen van dertien afleveringen.

Volstrekt overbodig is wat er in mij opkomt als ik denk aan het laatste seizoen. In dertien afleveringen wordt er een einde gemaakt aan The Mentalist, helaas met vrij weinig fantasie. De meeste afleveringen hebben flinterdunne verhaallijntjes en zijn duidelijke opvulling. De nieuwe agente Michelle Vega (Josie Loren, Make It or Break It) is een aardige aanvulling, maar ook niet meer dan dat. Verder heb je het gevoel dat de acteurs op de automatische piloot draaien. Er wordt niets toegevoegd aan wat we al wisten, en dat is een gemis. De enige die iets anders is, is de altijd stoïcijnse Kimball Cho (Tim Kang, Third Watch) die nu lacht, huilt en die ik nog nooit zoveel woorden heb horen spreken als in het laatste seizoen.

Sommige afleveringen zijn weer iets beter dan andere afleveringen maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. De rek is er duidelijk uit. Uiteraard ga ik niet verklappen hoe het afloopt, maar de laatste dubbele aflevering is er niet één om in de anale bij te schrijven. Er wordt in een moordend tempo een einde gemaakt aan een verhaallijn. Ik had liever gezien dat ze er helemaal niet aan waren begonnen, dan hoef je ook niets af te raffelen. Misschien dat sommige kijkers ontroerd zullen zijn, het ging aan mij voorbij. Ik blijf vinden dat ze na het einde van Red John de serie hadden moeten afronden.

The Mentalist is te lang uitgerekt en uitgemolken. De lol was er na Red John wel vanaf, maar het zit er gelukkig op. The Mentalist komt niet meer terug. Het verhaal is prima afgerond en het einde is duidelijk zonder open vragen en draadjes. Patrick Jane en zijn team kunnen met een gerust hart van het scherm verdwijnen en hopelijk beginnen aan andere leuke projecten. En ik als kijker kan ook beginnen aan andere, waarschijnlijk veel betere, series.

5 punten voor een saai en weinig doordacht zevende seizoen.
Volg The Mentalist
White Orchids