7.5
Jessica Dillema geeft "The Blacklist - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 4 juni 2014.
1
0

The Blacklist - Seizoen 1

In een poll op MijnSerie.nl werd The Blacklist verkozen tot de op één na beste nieuwe serie van 2013. De serie startte eind september en al in december werd de serie vernieuwd met een tweede seizoen. Ikzelf had de eerste tien afleveringen met een half oog gevolgd, het kon mij niet direct boeien. Maar iedereen was zo positief over de serie en ook na die eerste tien afleveringen bleef ik maar horen hoe goed The Blacklist wel niet moest zijn. Gezien ik de eerste tien afleveringen met een half oog had gekeken besloot ik de serie nog een kans te geven. Is het dan echt zo goed? Nee, het maakt die verwachtingen zeker niet waar en er is genoeg te zeggen over deze serie, máár, ik heb mij er wel mee vermaakt en ik ga ook zeker het tweede seizoen volgen. En tenslotte smaken verschillen.

Het verhaal begint met Raymond ‘Red’ Reddington (James Spader, Boston Legal) die gewoon bij de FBI binnenloopt en zichzelf aan hun overgeeft. Red is een crimineel die hoog op de lijst van meest gezochte criminelen staat, dus waarom zou hij zichzelf aangeven? Hij wil een deal maken. Hij brengt de FBI criminelen van zijn zwarte lijst, de zogeheten Blacklist, en hij krijgt immuniteit. Zijn voorwaarde is echter wel dat alle communicatie verloopt via de profiler Elizabeth ‘Lizzie’ Keen (Megan Boone, Law & Order: Los Angeles). Lizzie, zou die dag net beginnen aan haar nieuwe baan als profiler, maar wanneer ze het huis verlaat met haar man Tom (Ryan Eggold, 90210) wordt ze dramatisch gestopt en opgehaald door wel heel veel mankracht.

Elke aflevering brengt Red iemand van zijn Blacklist bij de FBI onder de aandacht en helpt Lizzie met het denken als crimineel om zo te zorgen dat de crimineel opgepakt wordt. Maar ook Red heeft er, zoals het een crimineel betaamd, baat bij. Ikzelf vind dat het allemaal vrij makkelijk gaat. Red heeft de deal zomaar gemaakt en loopt binnen korte tijd weer op vrije voeten en levert de ene na de andere crimineel op. Ook al heeft hij een chip in zijn lichaam gekregen waarbij ze hem zo weer op kunnen sporen vind ik het nog steeds te makkelijk om weer op vrije voet te komen. Ook dat Lizzie zo makkelijk aan een baan komt bij zo’n speciale eenheid terwijl ze slechts een opleiding voor profiler had, ook al was dat een voorwaarde van Red.

De special effects konden ook beter. In een aflevering zien we een brandend huis en een explosie. Dit ziet er echter zo ongeloofwaardig uit dat ik het hele element niet spannend vond. Ze hebben zich in deze serie echt gericht op allemaal puzzelstukjes die samen moeten komen richting het einde dat de special effects voor bijvoorbeeld brand en een explosie een beetje zijn blijven liggen. Dat is jammer. De rode draad in het verhaal vind ik wel interessant. De vragen die het hele seizoen spelen, en die je ongetwijfeld al op het internet bent tegengekomen, zijn vragen als; s Red de vader van Elizabeth en zo nee, wie dan wel? en Wie is Tom Keen? Is hij echt niet wie hij zegt dat hij is zoals Reddington beweert? Na de finale las ik meerdere reacties waarin sommigen na de beelden van de finale overtuigd zijn van het feit dat Reddington de vader is, ikzelf hoor bij de andere groep en denk stiekem van niet, er is tenslotte alles mogelijk in deze serie. Maar je zult de serie toch echt zelf moeten kijken om je eigen mening te vormen.

Op de één of andere manier had ik vanaf de eerste dag het gevoel dat Lizzie, ondanks haar man Tom, een relatie zou krijgen met haar collega Donald Ressler (Diego Klattenhoff, Homeland). Ik ben benieuwd of ze in de toekomst iets met die chemie gaan doen. Ik ben in elk geval fan van het personage Ressler. Van Elizabeth Keen ben ik minder fan. Ik vind het lastig om mijn vinger te leggen op waar het precies aan ligt, maar sowieso wanneer ik naar haar kijk op het beeldscherm zie ik een poppengezicht. Een gezicht waarop de uitdrukkingen niet helemaal goed tot uitdrukking komen. Vaak in elk geval. Soms valt het mij ook niet op, maar wanneer het mij wel opvalt stoor ik mij eraan. Red is een constante factor, Spader zet zijn rol goed neer. Waar ik ook nog benieuwd naar ben is of ze ooit wat gaan doen met de nummers in de titels van alle afleveringen. Hoe hebben ze besloten welke crimineel welk nummer krijgt?

Met een paar dode castleden – die niet allen evenveel gemist zullen worden en één waarvan ik denk dat diegene stiekem misschien toch nog gered is op de één of andere manier - en een onthulling die alleen maar meer vragen oproept bij mij is de laatste aflevering zeker spannend te noemen en is er veel ruimte om te speculeren over wat we het tweede seizoen kunnen verwachten. Ik ben in elk geval nog steeds benieuwd naar de precieze connectie tussen Red en Lizzie en wat de echte reden is dat hij zoveel om haar geeft. Wat ik wel weet is dat alles met elkaar verbonden is en dat je de serie niet met een half oog kunt kijken omdat je dan echt dingen mist.
Volg The Blacklist
Raymond Reddington: Good Night (2)
Raymond Reddington: Good Night (2)