7.5
Nienke de Boode geeft "The Magicians - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 17 Mei 2016.
1
0

The Magicians - Seizoen 1

In de eerste aflevering van deze nieuwe serie van SyFy heb ik moeite het gevoel van Harry Potter van me af te schudden. In de een-na-laatste aflevering heb ik dat eerder met Narnia. Toch is het een originele serie die wel wat toe te voegen heeft aan het huidige televisielandschap. Ik kan me namelijk niet herinneren dat Harry Potter zo bruut verteld werd.

Seks, drugs en alcohol: een stel losgeslagen jongvolwassenen die met de verantwoordelijkheid en problemen van magie proberen te leven

Seks, drugs en alcohol: een stel losgeslagen jongvolwassenen die met de verantwoordelijkheid en problemen van magie proberen te leven, daar gaat deze serie om. En dat wordt ook goed naar voren gebracht. Vaak wordt in fantasy-verhalen verteld dat magie niet alleen maar mooie dingen brengt, maar bij deze serie geloofde ik dat ook. Het is een wereld die net zo 'fucked up' is als onze gewone wereld. Ook hier vind je verkrachting of pedofilie, ook hier wordt gemoord en gemutileerd. Daarom heb ik het gevoel van Harry Potter wel enigszins kunnen loslaten.

Het verhaal; Quentin Coldwater (Jason Ralph, Aquarius) komt terecht bij Brakebills College for Magical Pedagogy. Eigenlijk is dit waar hij zijn hele leven al van gedroomd heeft: magie blijkt echt te zijn! En het is allemaal net zo als in zijn favoriete fantasy-boeken! Vergelijk hoe de meeste van ons toch ook niet teleurgesteld zouden zijn met een brief van Hogwarts. Aan de andere kant zien we hoe zijn beste vriendin Julia Wicker (Stella Maeve, Chicago P.D.) niet door de voorselectie heen komt en niet naar Brakebills mag. Maar ze wil magie niet opgeven en gaat het zelf leren.

We volgen de twee terwijl ze allebei in hun eigen omgeving met magie leren omgaan. Die van Quentin is moeilijk. Het is zwaar op Brakebills, veel mensen vallen af en je moet je er keer op keer bewijzen. Gelukkig zijn altijd genoeg feestjes om de zware dagen te vergeten. Julia’s wereld is echter nog harder. Ze begeeft zich naar de wereld van de verstoten tovenaars, waar ze zichzelf ook magie leert. Langzaamaan verzuurt de relatie tussen de twee, Quentin op Brakebills en Julia daarbuiten.

Ondertussen krijgt Quentin nieuwe vrienden op Brakebills. Hij gaat veel om met Alice Quinn (Olivia Taylor Dudley), die je niet anders dan een Hermelien-achtig gevoel kan geven. Ze is het stuudje van de groep en kan alles goed. Daar tegenover heb je de twee ouderejaars Eliot (Hale Appleman, Teeth) en Margo (Summer Bishil, Towelhead) die met z’n tweeën stereotype de feestbeesten van de uni moeten voorstellen. Ze overtuigen in hun rol, maar zijn aan het begin oppervlakkig. Dat neemt niet weg dat ze een leuke luchtige verhaallijn voor tussendoor zijn. Verder is er nog de verhaallijn van Penny (Arjun Gupta, Nurse Jackie) en Kady (Jade Tailor, Aquarius), waar ik niet te veel over wil zeggen.

The Magicians
© Syfy

Van die laatste twee zet vooral Gupta een goede rol neer hier. Tailor heeft af en toe moeite met overtuigen. Appleman speelt zijn karakter geweldig, wat de serie een stuk leuker maakt om naar te kijken. Halverwege het seizoen worden zijn rol en die van Summer ook echt belangrijker en komt er meer diepgang. Dat maakt het wat mij betreft alleen maar beter.

Dudley heeft soms moeite haar rol overtuigend neer te zetten. Daarnaast had ik het leuker gevonden als ze meer haar eigen ding was gaan doen, in plaats van zo goed mogelijk een standaard nerd neer te zetten. Er mist een beetje diepgang in haar karakter, terwijl die genoeg wordt aangevoerd door de verhaallijn. Ze kan de potentie van haar karakter niet naar voren brengen.

Maar bovendien weet ik ook niet helemaal of Ralph de beste acteur was voor Quentin. Hij zet een goed personage neer, maar hij heeft moeite met de serie dragen als hoofdpersoon. Ik hoop dan ook vooral dat hij volgend seizoen meer op zijn plek zit en gaat overtuigen, dat zou deze serie echt naar een hoger niveau tillen. Nu voelt het geheel op momenten, mede daardoor, nogal knullig aan. De speciale effecten helpen daar ook niet echt bij (het blijft wel SyFy). De brutaliteit waarmee het verhaal verteld wordt, maakt echter weer zoveel goed. Dat maakt dit toch wel een best goede serie.

De serie moet zijn eigen weg ingaan en Harry Potter loslaten

Ik geeft de serie voor nu een 7,5. Er komt gelukkig een volgend seizoen en ik ben erg benieuwd naar wat ze daar mee gaan doen. Ik hoop dat ze Harry Potter en Narnia los kunnen laten. De momenten waarop dat in dit seizoen gelukt is, zijn echt de betere momenten van de serie. Ze moeten hun eigen weg ingaan en ik denk dat de cliffhanger van dit seizoen daar voldoende mogelijkheden voor over laat. Ook hoop ik dat de acteurs de serie beter gaan dragen. Helaas, is hopen op betere special effecten waarschijnlijk toch wel weer wat teveel gevraagd.
Volg The Magicians
Fillory and Further
Fillory and Further