8
Wichita van Rijkom geeft "Switched at Birth – Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 30 augustus 2013.
0
0

Switched at Birth – Seizoen 2

Het leven van de families Kennish en Vasquez gaat niet over rozen. In het eerste seizoen kwamen zij erachter dat hun baby’s kort na de geboorte verwisseld waren en ook dit seizoen staat hen weer heel wat drama te wachten. Het tweede seizoen van deze serie is verdeeld in twee delen. Het eerste deel werd in de winter van 2013 uitgezonden en het tweede deel tijdens de zomer.

De kracht van Switched at Birth is in mijn ogen de herkenbaarheid. De families komen in situaties terecht die je je als kijker goed kunt voorstellen. De gesprekken zijn realistisch, de humor in de serie komt spontaan over en de cast is goed op elkaar ingespeeld. Ik kan me wel voorstellen dit genre niet voor iedereen is weggelegd. In deze serie komen alledaagse problemen voor binnen gezinnen die proberen het beste te maken van hun levens ondanks alles wat ze meemaken. Persoonlijk hou ik wel van dit soort verhaallijnen, en de vorm waarin Switched at Birth dit vastlegt vind ik geweldig!

Het eerste deel van seizoen twee speelt zich af tijdens het schooljaar. Bay (Vanessa Marano, Scoundrels) besluit om mee te doen aan een project op de dovenschool ‘Carlton’ waardoor ze wordt overgeplaatst naar dezelfde school als waar Daphne (Katie Leclerc) en Emmet (Sean Berdy) les krijgen. Dit gaat gepaard met de nodige problemen zoals te verwachten is in deze situatie. Zowel de relatie tussen de ‘zusjes’ als liefdesproblematiek komen aan bod.

Toby (Lucas Grabeel) heeft inmiddels een relatie met Nikki (Cassi Thomson, Big Love) welke heel wat ups en downs meemaakt, terwijl Regina (Constance Marie) te maken krijgt met de moeder van Angelo’s (Gilles Marini, Brothers & Sisters) ongeboren baby. John (D.W. Moffett, Life is Wild) en Kathryn (Lea Thompson, Caroline in the City) bereiden zich ondertussen voor op Johns kandidaatschap voor het Senaat terwijl Daphnes relatie met Travis (Ryan Lane) langzaamaan uitgroeit tot meer.

Een belangrijk onderwerp tijdens het eerste deel van het seizoen is de mogelijke sluiting van Carlton vanwege bezuinigingen. Met in het bijzonder aflevering negen, eentje die geschiedenis schreef als de allereerste aflevering op de nationale televisie in Amerika bestaande uit (bijna) alleen maar gebarentaal. Hierin staat een protest centraal wat onder leiding van Daphne georganiseerd is, in de hoop de school open te houden. Een prachtige aflevering waarvan ik persoonlijk echt kippenvel kreeg.

Deel twee van dit seizoen vindt plaats tijdens de zomer, en betekent de terugkomst van een oude bekende, namelijk Ty (Blair Redford, The Lying Game). De meiden hebben een zomerbaantje en een ogenschijnlijk nieuw leven. Zo woont Daphne tijdelijk in bij de familie Kennish en brengt ze veel tijd door met Kathryn, terwijl Bay bij Angelo en Regina besluit in te trekken en daar het leven leidt wat ze eigenlijk had ‘moeten’ hebben.

Ook in de liefde gebeurt er genoeg. Zo krijgt Daphne een relatie met een medewerker op haar stageplek wat niet alleen maar mooie momenten met zich meebrengt. Bay en Ty groeien ook dichter tot elkaar, en Toby en Nikki besluiten te trouwen. Dit laatste tot groot ongenoegen van hun ouders. Regina probeert haar leven weer op te pakken en Angelo gaat op zoek naar zijn vermiste dochtertje. John is ondertussen erg druk met zijn nieuwe baan, iets wat uiteindelijk z’n tol eist. Terwijl Kathryn in verlegenheid wordt gebracht door een nieuwe collega van haar man.

Ook tijdens dit tweede deel van het seizoen is er weer een aflevering in het bijzonder die erg belangrijk is voor de serie. Namelijk aflevering vijftien, de ‘wat als?’ aflevering. Hierin is te zien hoe het leven van de meiden zou zijn gegaan indien Regina meteen toen ze achter de verwisseling kwam dit had opgebiecht. Een aflevering die mij alweer met kippenvel achterliet en een mooi beeld gaf over wat een beslissing met het leven van meerdere mensen kan doen.

Al met al was dit weer een erg sterk seizoen van Switched at Birth. Ook de cliffhanger laat genoeg vragen open voor een volgend seizoen. En dat seizoen komt er! Begin volgend jaar kunnen we gaan genieten van het derde seizoen van serie. Ik kijk er alweer naar uit!
Volg Switched at Birth
Long Live Love
Long Live Love