6.5
Jessica Dillema geeft "Supergirl - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 5 juni 2015.
1
0

Supergirl - Eerste aflevering

De nieuwe tv-serie Supergirl wordt groots aangekondigd en ik keek er ook ontzettend naar uit. Hoewel de serie pas in november 2015 in première gaat is de pilot (eerste aflevering) nu al "gelekt". Inderdaad, gelekt tussen aanhalingstekens omdat je nooit zeker weet of het daadwerkelijk gelekt is of dat het een opzettelijke marketingstunt is. Desalniettemin boeit het mij niet welke van de twee het was, want nu kunnen we mooi alvast de eerste aflevering bekijken!

Supergirl (Melissa Benoist, Glee) is de grote nicht van Superman. Toen Kal-El (Superman) naar de aarde werd gestuurd werd Kara Zor-El (Supergirl) achter hem aangestuurd om hem te beschermen. Ze raakte echter uit koers en kwam vierentwintig jaar vast te zitten in een zone waar ze niet ouder werd, waarna ze alsnog op aarde terecht kwam. Kal-El was inmiddels opgegroeid en uitgegroeid tot Superman, en ouder dan zijn grote nicht. Hij bracht Kara Zor-El onder bij een familie die weet van hun geheim en ze leefde vervolgens een zo normaal mogelijk leven zonder gebruik te maken van haar krachten. Maar daar komt vanaf nu verandering in, ze wil een superheld zijn, net als haar neefje!

Persoonlijk denk ik dat Supergirl best lang kan blijven bestaan, maar er zijn nog wel echt een aantal dingen die ze moeten veranderen, want ik zat soms hoofdschuddend naar deze eerste aflevering te kijken. Supergirl zit werkelijk waar zó ontzettend vol met clichés... Een scène waar de misdaad roept en ze antwoord geeft door haar blouse open te trekken waarna haar supergirl pakje zichtbaar wordt, is slechts één van de vele clichés. Vervolgens heb je ook nog de goede vriend/collega die stiekem verliefd op haar is en haar soort van sidekick wordt, etcetera, etcetera. En dat is pas het tipje van de ijsberg. Waar is de originaliteit gebleven?

Daarnaast vind ik het gevaarlijk wanneer ze mensen in tv-series laten vliegen. Het is zo lastig om geloofwaardig te filmen en waar het bij sommige series geweldig in beeld wordt gebracht, is het bij Supergirl gewoon amateuristisch. Als ik een tv-serie kijk wil ik dat ze me laten geloven dat, hoe onwerkelijk ook, het echt is. Maar wanneer zij vliegt zie je praktisch het green screen erachter en is de hele geloofwaardigheid weg.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb mij zeker vermaakt met deze eerste aflevering van Supergirl en zal hoogstwaarschijnlijk ook alle andere afleveringen gaan kijken. Maar het blijft voor nu bij vermaak en niet meer dan dat. De acteurs en actrices vind ik overigens hartstikke leuk en goed gecast. Het lage cijfer dat ik geef heeft zeker niet aan de casting en acteerkunsten gelegen. Ik had eerst mijn twijfels over Melissa Benoist doordat ik haar ken van Glee, maar ze doet het hartstikke leuk en dat geldt ook voor de andere acteurs en actrices, daar heb ik niks over te klagen. Nu alleen nog wat originaliteit en de clichés óf vermijden óf ze zo goed uitspelen dat het niet erg is dat het een cliché is en ik ben meer dan tevreden.
Volg Supergirl
Kara
Kara