6.5
anonymous geeft "Suits - Seizoen 4" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 10 april 2015.
2
0

Suits - Seizoen 4

Wat doe je wanneer een van je favoriete series haar glans aan het verliezen is? Wat doe je als een serie die je voorheen als eerste keek, nu steeds minder een van je televisieprioriteiten wordt? Laat je die serie dan vallen of blijf je tot het eindstation in de trein zitten? Dat zijn vragen die ik jullie stel en misschien hebben jullie daar een antwoord op in de reacties. Suits heeft het namelijk niet meer. Het derde seizoen zette wat mij betreft de teloorgang van Suits in. Is Suits dan een slechte serie? Nee, dat zeker niet. De acteurs blijven uitstekend (hallo Donna en Louis!) en soms zijn de dialogen even scherp als in de eerste twee seizoenen. Suits slaagt er, echter, niet meer in om te verrassen of om de serie een frisse invulling te geven. De verhaallijnen zijn overbekend, de episodische afleveringen zijn zeer formulematig en de serie heeft steeds minder spannende verhalen te vertellen.

In het vierde seizoen van Suits wordt de relatie tussen Mike (Patrick J. Adams, Rosemary’s Baby) en Rachel (Meghan Markle, Castle) steeds serieuzer. Hoewel, er zijn zeker wat spanningen tussen de twee. Komen zij hieruit of zal hun relatie hieronder lijden? Daarnaast is Mike, natuurlijk, begonnen bij een ander bedrijf, wat de verhoudingen tussen hem en Harvey op scherp zet. Dat is niet de enige relatie die serieuzer wordt. Onze ijskoningin Jessica (Gina Torres, Firefly) heeft eveneens een relatie. Zij dient daar wel een balans in te vinden, aangezien zij niet wilt dat haar bedrijf (en haar carrière) daaronder lijdt. Louis heeft dit seizoen een groot doel dat weleens ten koste kan gaan van Mike en zijn toekomst bij Pearson/Hardman. En, Donna raakt in het tweede deel van het seizoen in de problemen. Lukt het Mike en Harvey om haar uit deze problemen te krijgen?

Het dubbele van dit seizoen van Suits is dat het niveau echt niet drastisch lager is dan in eerdere seizoenen. Je zou zelfs kunnen stellen dat Suits hetzelfde doet als voorheen. Maar waarom voelt het nu dan ongeïnspireerd aan, waar dat voorheen niet het geval was? Voor mij komt dat door de herhaling in zetten. Suits zit in een repeterende cirkel, waar je de verhaallijnen (en de uitkomsten) van te ver ziet aankomen. Ik zei het al in mijn recensie van het derde seizoen: je weet hoe zaken tot stand komen en hoe zij weer zullen worden opgelost. De urgentie is totaal verdwenen. Het blijft leuk kijkvoer, maar is dat genoeg met zoveel uitstekend kijkvoer om ons heen? De afleveringen rond dilemma’s van Donna en Louis waren de betere afleveringen dit seizoen. Die afleveringen slagen erin om de kijker geïnvesteerd en geïnteresseerd te maken. Maar, laten Donna en Louis nou net de sterkste (lees: interessantste) personages in deze serie zijn. Dat terwijl Donna in de historie van Suits vaak beter gebruikt had kunnen worden (ze is toch vaak de ‘stem van rede’ of de ‘dame met de scherpe opmerkingen’). Als kijker hou je dus steviger vast aan deze verhaallijnen, dan aan die van de hoofdpersonages. Het gebeurt vaker dat de bijrollen de hoofdrollen overschaduwen, maar het gebeurt niet vaak dat de serie (of film) daar niet onder lijdt.

De relatie van Mike en Rachel is nog steeds een van de minst interessante aspecten van deze serie. Zowel Patrick J. Adams als Meghan Markle kunnen goed overweg met het materiaal, maar zij slagen er wederom niet in om de kijker echt te laten geven om hun avonturen/relatie. De relatie van Jessica weet ook niet te boeien. Dan heb je dus een groot probleem, aangezien deze twee relaties aardig wat screentijd krijgen dit seizoen. De wisselwerking tussen Mike en Harvey levert zelfs niet meer de scherpe oneliners op als voorheen. Ik zag ook te weinig groei in de personages dit seizoen. Jessica stelt zich nu meer open voor relaties en Louis heeft zijn doelen bereikt, maar de overige personages zijn niet dusdanig verder ontwikkeld dat wij nieuwe inzichten hebben opgedaan. Wij wisten dat Harvey gevoelig kan zijn wanneer mensen die hij lief heeft in het nauw worden gedreven. Of dat Mike een redder in nood wil zijn voor hen die onrecht ervaren. Dat is mijn punt; wij waren al op de hoogte van deze dingen. Suits is het grootste succes van haar zender USA. Wij kunnen er dus vergif op nemen dat deze serie nog langer doorgaat. Mogelijk gevolg: als kijker verlies je alle goede herinneringen aan een serie die je voorheen lief had. Ik blijf een fan van deze serie. Ik zit ook heus wel weer klaar voor het vijfde seizoen. Ik heb er, echter, een hard hoofd in dat de serie weer wat van haar oude elan terug wint Maar, je laat een oude liefde nou eenmaal niet zo snel vallen. Ook wanneer zij jou steeds minder redenen geeft om verliefd te zijn...
Volg Suits
One Last Con
One Last Con