6
Bartwin v/d Pols geeft "Stan Lee's Lucky Man - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 9 februari 2016.
0
0

Stan Lee's Lucky Man - Eerste aflevering

Stan Lee’s Lucky Man is een serie met een bekende schrijver. Stan Lee is immers de bedenker van vele superhelden, van Spider-Man tot de X-Men. De inspiratie voor deze serie heeft hij naar eigen zeggen gevonden in het feit dat er nog weinig is gedaan met de superkracht die geluk heet. In zijn verhaal staat dan ook een persoon centraal die wel wat geluk kan gebruiken.

Harry Clayton (James Nesbitt: The Missing, Monroe) is een detective in Londen met een voorliefde voor gokken. En helaas voor Harry zit het hem niet mee. Zijn liefde voor gokken heeft hem al veel gekost, qua financiën, maar ook qua relaties.

Door een gelukkige interventie wordt hij echter in staat gesteld om te kunnen kiezen tussen zijn eigen geluk of het geluk van anderen. Maar, zo leert Harry al snel, alles moet in balans blijven: de mate van het geluk met het ongeluk. Dit levert een interessant uitgangspunt op. Harry wordt voortdurend geconfronteerd met die fundamentele vraag: wie is belangrijker, ik of de ander?

Als Harry wordt geconfronteerd met de moord op zijn belangrijkste (gok)schuldeiser kan hij bijvoorbeeld best een beetje geluk gebruiken. Maar dat houdt dan wel in dat iemand die hem dierbaar is wat minder geluk heeft bij het ontwijken van een auto...

Stan Lee's Lucky Man
© Sky1

Stan Lee’s Lucky man is een mix tussen een Engelse detective en een Amerikaanse superheldenserie. In de eerste aflevering is deze mix helaas nog niet goed afgestemd. James Nesbitt is een uitstekende acteur maar wordt niet geholpen door het soms typisch platte Amerikaanse script. Bijvoorbeeld, als Harry voor het eerst hoort dat een keuze voor zijn eigen geluk ongeluk betekent voor een dierbare van hem, mag hij dit kernachtig samenvatten met: “Well, that’s shite”.

Kiest hij voor eigen geluk of voor het geluk van iemand anders?

Ook worden in deze eerste aflevering veel personages geïntroduceerd. Dit is uiteraard nodig om later in het seizoen uit te kunnen werken maar geeft ook een nogal rommelig beeld. Er zijn veel onderhuidse spanningen tussen Harry en collega’s, criminele kennissen uit het gokcircuit en uiteraard in zijn privéleven. En dan is er nog de mysterieuze motorrijder die de aanzet vormt voor zijn nieuw gevonden geluk. Of juist ongeluk?

Dat intrigerende uitgangspunt is tegelijkertijd ook de potentie van de serie. Harry zal in de komende afleveringen waarschijnlijk steeds vaker voor de moeilijke keuze komen te staan. Kiest hij voor eigen geluk of voor het geluk van iemand anders? Dat punt gekoppeld aan zijn voorliefde voor gokken levert een personage op dat vol staat van de uitdagende tegenstellingen. En dat kan zo maar een erg leuke serie opleveren.

Stan Lee’s Lucky Man is op basis van deze eerste aflevering een nog niet zo goed afgestelde mix van Engels realisme en Amerikaanse branie maar heeft wel de potentie om een prettig vreemde eend in de bijt te worden.
Volg Stan Lee's Lucky Man
End of Days
End of Days