Geschreven door Liesbeth de Raaf op 6 augustus 2015.
3
0

Scream - Eerste aflevering

Scream
© VH1

Geweldig vond ik de films van Scream, hoe er zo heerlijk oppervlakkig wordt vermoord. In de serie volgen ze wel het verhaal van de film, maar geven ze er ook een eigen draai aan. Echter, was het in de film geruststellend om te weten dat de ontknoping na ongeveer anderhalf uur wel zou komen, in de serie zal het wat langer duren.

Een opvallend grapje wat helemaal in de sfeer van Scream past

Het grappige van de serie is, dat we vrijwel meteen aan het begin Noah Foster (John Karna, Law & Order, Special Victims Unit) als horrorliefhebber horen vertellen dat het onmogelijk is een serie te maken van een slachtfilm. Een opvallend grapje dat helemaal in de sfeer van Scream past.

Waar in de film, de bekende vraag “wat is je favoriete horrorfilm” vaak voorbijkwam, maken ze hier in de serie daar helemaal geen gebruik van; sterker nog, in de beginscène wordt er niet eens gebeld, maar maken ze gebruik van berichtjes. Dit geeft de serie meteen een eigen insteek, waardoor het niet alleen maar een hervertelling van de films is geworden. Ergens zou dat het ook wel afgezaagd maken, dus dit vond ik een verstandige keuze van de schrijvers. Het voordeel van berichtjes is dat de identiteit van de verzender niet meteen bekend is.

Nog een toevoeging in de serie is het gebruik of beter gezegd, misbruik van internet. Weer worden we geconfronteerd met de grote invloed van ons moderne bestaan. Internet kan je leven beheersen, vooral als je een tiener bent die op school zit. Zorg dat je niet gefilmd wordt bij sommige activiteiten, want de consequenties kunnen cruciaal zijn. De serie begint meteen met een belastend filmpje met Audrey Jensen (Bex Taylor-Klaus, The Killing) in de hoofdrol, dat op internet wordt geplaatst.

De serie draait om een van de populaire meisjes, Emma Duval (Willa Fitzgerald, Alpha House) wier moeder Margaret Maggie Duval (Tracy Middendorf, Mission: Impossible 3) een onschuldig aandeel had in de moorden vroeger. [image-52787]
Dit heeft ze al die tijd geheim weten te houden, maar daar komt spoedig een eind aan. Een van die frustrerende zaken, want als ze meteen eerlijk zou zijn, vooral tegen haar dochter, zou dat een hoop schelen. Dat zou dan ook de serie sneller tot een eind kunnen laten komen, dus laat haar maar lekker doorgaan met het geheim proberen te houden.

Brooke Maddox (Carlson Young, CSI: Crimescene Investigation) is een van haar vriendinnen die er een stiekeme affaire op nahoudt. Kieran Wilcox (Amadeus Serafini, ) is de knappe buitenstaander die wel meer doorheeft en niet kan opschieten met Wil Belmont (Connor Weil, Sharknado) het opgefokte ex-vriendje van Emma Duval. Met de term ex is Wil het niet eens, dus blijft hij proberen weer aan de goede kant van Emma te komen. Een van de dingen waardoor Kieran Wilcox hem wantrouwt, want het is natuurlijk een moordserie en de vraag is, wie is er verdacht? Eigenlijk vergeet ik die vraag bijna, omdat de nadruk nog helemaal niet zoveel op de moorden ligt.

Voor de volgende afleveringen verwacht ik dat de aandacht wel meer op de moorden komt te staan en daarmee natuurlijk ook op de mogelijke moordenaar of moordenaars. Aangezien er in de film meerdere daders waren, ga ik er bijna automatisch vanuit dat ze in de serie ook niet alleen opereren. Ik vind de eerste aflevering in ieder geval nog niet genoeg om de moorden draaien, maar teveel om de tienerdrama's. Daarentegen houdt het mijn aandacht wel vast en ben ik benieuwd hoe het verder gaat. De eerste aflevering is volgens mij wel een goede intro en ik vermoed dat er zelfs meerdere seizoenen aan zitten te komen. Ik ben benieuwd tot in hoeverre ze de regels van de films erop nahouden, omdat ze er nu al vanaf wijken, denk ik dat het nogal verrassend kan gaan lopen.
Volg Scream
Endgame
Endgame