anonymous geeft "Rookie Blue - Seizoen 1" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
1
3

Rookie Blue - Seizoen 1

In deze nieuwe politieserie worden vijf jonge agenten gevolgd die vers van de politieacademie komen. Na de gebruikelijke ontgroening met veel drank mogen ze aan de slag. Vanaf hun eerste werkdag krijgen ze te maken met heftige achtervolgingen en komen ze in levensgevaarlijke schietpartijen terecht. Op de politieschool ontstonden er al hechte vriendschappen en de nodige romances, maar hoe houden deze zich staande in de keiharde realiteit?

In de eerste aflevering gaan de vijf ‘rookies’ Andy, Dov, Gail, Traci en Chris hun eerste werkdag vol vertrouwen tegemoet, maar ze merken al snel dat het er in de praktijk een stuk harder aan toegaat en dat ze nog een hoop moeten leren. De super ambitieuze Andy McNally (Missy Peregrym) verknalt meteen op haar eerste dag een maandenlange undercoveroperatie. Iets wat door de agenten die al langer in het vak zitten niet bepaald gewaardeerd wordt. Als Andy vervolgens ook nog eens oog in oog met een gevaarlijke jongeman komt te staan, beseft ze dat de kleinste beginnersfout bloedlinke gevolgen kan hebben. Maar ook de andere agenten krijgen het zwaar te verduren. Zo vindt Traci Nash (Enuka Okuma) op een plaats delict een klein jongetje in een kast en moet ze uit zien te zoeken wie hem daar verstopt heeft en met welke reden. Agenten Dov Epstein (Gregory Smith) en Gail Peck (Charlotte Sullivan) brengen hun eerste dag op het bureau door en krijgen te maken met een transseksueel die zij moeten onderzoeken. Ze komen er echter niet uit wie van de twee het onderzoek moet doen, want is de persoon in kwestie nu een man of een vrouw? De ervaren agenten laten geen mogelijkheid onbenut om de beginnelingen duidelijk te maken wat ze van hen vinden. Maar al snel worden de eerste liefdesverhoudingen duidelijk. Zo heeft Traci, de alleenstaande moeder van het stel, in het geheim een relatie met een rechercheur. Luke Callaghan (Eric Johnson) loopt ook al een tijd mee en is een van de weinige rechercheurs die de jonge agenten wel te hulp schiet.

Van een nieuwe Canadese politieserie die, in de zomerperiode op een doordeweekse avond, op Net5 is geprogrammeerd had ik eerlijk gezegd van te voren geen al te hoge verwachting. En mijn voorgevoel bleek me niet in de steek gelaten te hebben. Rookie Blue zal niet mijn favoriete politieserie gaan worden, waarschijnlijk zal het zelfs blijven bij de delen die ik voor deze recensie heb bekeken. En dat zal misschien aan mijzelf liggen, want tijdens mijn surftocht langs de verschillende ratingsites bleek dat men toch redelijke cijfers geeft aan de serie, dat het een derde seizoen heeft mogen maken, en dat de serie verkocht is aan tientallen landen.

Wat viel mij allemaal zo tegen aan deze serie? Ik zal beginnen bij de acteurs en actrices. Allemaal nieuwe gezichten, heel gedurfd, maar de meesten zullen we volgens mij niet vaak meer terug gaan zien. Behalve nieuw van de politieacademie zijn ze volgens mij ook nieuw van de acteeracademie. Middelmatig tot zelfs zwakke acteerprestaties maken dat je je niet gaat hechten aan de slecht uitgewerkte karakters. De verhaallijn is tot nu toe erg zwak en zit vol met politieclichés. De decors zien er flets en goedkoop uit , en de dialogen vind ik zwak geschreven. Kortom geen fan van de serie. En dat wil wat zeggen voor iemand die al sinds tien jaar verslaafd is aan alle CSI en Law and Order versies. Het idee voor de serie is goed, misschien moeten Jerry Bruckheimer of Dick Wolfe gewoon de rechten van de serie kopen en met ervaren acteurs in de rol van ervaren politieagenten, de Rookie acteurs leren Rookie agenten te worden.
Volg Rookie Blue
74 Epiphanies
74 Epiphanies