anonymous geeft "Revenge - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 18 juni 2014.
0
0

Revenge - Seizoen 3

Hoewel het voorgaande (tweede) seizoen van Revenge minder sterk is, eindigt het met een ijzersterke seizoensfinale, waarin Emily (Emily VanCamp) haar geheime identiteit als Amanda Clarke onthult aan
haar jeugdliefde Jack Porter (Nick Wechsler). Deze cliffhanger zorgt ervoor dat kijkers weer op het puntje van hun stoel zitten en met smart verlangen naar het volgende seizoen, hopend dat het derde seizoen weer buitengewoon spannend zou worden…

Die wens wordt aan het begin van het derde seizoen direct waargemaakt met een verontrustende glimp van de toekomst: Emily, gekleed in een trouwjurk, bevindt zich op een boot waar zij wordt neergeschoten en naar de bodem van de oceaan verdwijnt. Deze spannende start van het seizoen belooft veel goeds voor diegenen die van sensatie, drama en onverwachte plotveranderingen houden. Na de flashforward gaat het seizoen verder waar het vorige seizoen was geëindigd, waar Jack een ultimatum aan Emily stelt. Zij heeft tot het einde van de zomer om haar wraaktocht te voltooien. Wanneer zij hierna niet vertrekt uit de Hamptons, zal Jack al haar geheimen onthullen. Revenge lijkt de druk hiermee (gelukkig) iets op te voeren en het einde lijkt in zicht te komen. Net als in de voorgaande seizoenen zal zij één voor één het leven verwoesten van iedereen die een rol heeft gespeeld in het complot waarbij haar vader David Clarke (James Tupper) onterecht werd beschuldigd van een terroristische aanslag.

Het is de makers gelukt om een krachtig derde seizoen te produceren, die de kijker meesleurt in het spannende en dramatische verhaal van Emily. De karakters worden net zo goed neergezet als voorgaande seizoenen en ook de verhaallijnen blijven interessant en vernieuwend. Bij Revenge wordt het verhaal niet uitgemolken, zoals bij andere series na twee seizoenen vaak wel het geval is. De introductie van nieuwe personages, maar ook de dood van bestaande personages zorgen ervoor dat de kijker gekluisterd blijft zitten aan de televisie. Hoewel de familie Grayson het zeer lastig maakt voor Emily, lukt het haar – met behulp van Aiden (Barry Sloane), Nolan (Gabriel Mann) én ditmaal ook Jack – om iedereen slimmer af te zijn.

Dat gaat niet altijd voorspoedig. Niet alleen de Graysons, maar ook Emily blijkt zichzelf dit seizoen tegen te werken. Ook verschijnt een oude liefde van Emily’s verloofde Daniel Grayson - Sara Munello (Annabelle Stephenson, H2O: Just add water) - op het toneel, dat ervoor zorgt dat Daniel verder afdrijft van Emily; tot veel genoegen van de briljant gespeelde Victoria Grayson (Madeleine Stowe). Hoewel alle acteurs hun rol goed vertolken, valt het mij persoonlijk tegen dat de scenarioschrijvers ervoor hebben gekozen dat elk personage een onveranderlijk karakter speelt. Een personage die een bepaalde transformatie ondergaat en verandert naarmate het verhaal zich ontvouwd, had heel interessant kunnen zijn.

Desalniettemin is dit seizoen en de seizoensfinale onweerstaanbaar verpletterend. Er worden knopen doorgehakt en er lijkt langzaamaan een einde te komen aan Emily’s wraakproces. Voor degenen die enigszins teleurgesteld waren in het tweede seizoen, is dit seizoen toch zeker aan te raden. Voor degenen die enthousiaster zijn dan ooit: goed nieuws! Het vierde seizoen is al reeds aangekondigd en zal in september op de buis verschijnen.
Volg Revenge
Two Graves
Two Graves