Geschreven door Jessica Dillema op 22 september 2015.
0
0

Limitless - Eerste aflevering

Limitless
© CBS

De film Limitless vond ik fantastisch. Ik heb er enorm van genoten en vond het verhaal goed in elkaar zitten. Toch ben ik altijd voorzichtig met enthousiast zijn over films die vermaakt worden tot tv-serie. Een succesverhaal voor mij is bijvoorbeeld Teen Wolf, maar er zijn ook vele flops op dit gebied. Is Limitless de tv-serie Top of Flop?

Waarvan ik eerst dacht dat het een knipoog was, besefte ik later dat de serie eigenlijk een soort vervolg is.

Wat al direct opvalt is dat de hoofdpersoon in de film, Eddie Morra (Bradley Cooper) ook in de serie een rolletje heeft. Dat soort dingen vind ik dan toch wel weer een leuke knipoog naar de fans van de film. Maar waarvan ik eerst dacht dat het een knipoog was, besefte ik later dat de serie eigenlijk een soort vervolg is. Bradley Cooper speelt namelijk exact hetzelfde personage maar dan ouder. Jake McDorman (Manhattan Love Story) speelt dit keer de hoofdrol, Brian Finch.

Het is dan ook geen hervertelling en er zijn aardig wat veranderingen in de adaptatie van film naar tv-serie. Zo was de hoofdpersoon in de film schrijver en is hij in de tv-serie muzikant. Is dat erg? Ik vind van niet. Het concept komt op hetzelfde neer. Een pil, genaamd NZT, zorgt ervoor dat onze hoofdpersoon plotseling 100% van zijn hersencapaciteit kan gebruiken. Hij ziet kansen en mogelijkheden die hem anders niet opgevallen zouden zijn en hij kan wat hij normaal gesproken in twee weken doet, in twee uur doen.

Brians vader is ziek en de pil helpt hem uit te zoeken wat er met zijn vader aan de hand is, maar nieuwe problemen doemen op en hij heeft meer pillen nodig om die op te lossen. Als zijn pil uitgewerkt is gaat hij op bezoek bij Eli (Arjun Gupta, Nurse Jackie), de vriend van wie hij die eerste pil had ontvangen. Eli leeft echter niet meer en net op dat moment komt de politie binnen vallen. Brian ontsnapt, maar maakt contact met een FBI agente (Jennifer Carpenter, Dexter) en probeert haar te overtuigen van zijn onschuld.

Fans van de film zullen de serie ongetwijfeld ook kunnen waarderen.

Waar de serie verder dan over zal gaan? Brian gaat met de FBI samenwerken en cases op proberen te lossen. Is dat het enige? Nee, natuurlijk niet. Er gaat nog een hele verhaallijn achterlangs over die NZT, maar hoe die zal verlopen kan ik je nog niet vertellen. Dat het interessant gaat zijn is in elk geval wel zeker. Eerder genoemde personages worden op een goede manier neergezet en je wordt vanaf de eerste seconde in het verhaal getrokken. Deze eerste aflevering verveelt zeker niet en houdt je aandacht van begin tot eind vast. Andere rollen zijn weggelegd voor Mary Elizabeth Mastrantonio en Hill Harper (CSI: NY).

Je weet natuurlijk nooit zeker of een serie de kwaliteit van de eerste aflevering aan weet te houden, maar dat Jake McDorman met Limitless beter zal scoren dan met Manhattan Love Story vorig seizoen durf ik je wel te vertellen. Bradley Cooper heeft een terugkerende rol in de serie en ook dat feit vind ik niet verkeerd. Fans van de film zullen de serie ongetwijfeld ook kunnen waarderen, ik in elk geval wel.
Volg Limitless
Finale (2)
Finale (2)