9
Jessica Dillema geeft "Jane the Virgin - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Jessica Dillema op 21 Oktober 2014.
2
0

Jane the Virgin - Eerste aflevering

Het feit dat Jane the Virgin van The CW komt zorgt er al direct voor dat ik nieuwsgierig ben naar de serie, maar na het zien van de trailer ging ik er vanuit dat dit absoluut een leuke serie zou worden. Inmiddels heb ik de eerste aflevering bekeken van deze nieuwe dramaserie en ik vind het een heerlijke, verfrissende serie. Een luchtig drama met een komisch tintje. De acteurs zijn allen perfect gecast voor deze serie en hoofdrolspeelster Gina Rodriguez (The Bold and the Beautiful) weet Jane the Virgin geweldig neer te zetten.

De serie begint met een stukje dat je ook al in de trailer voorbij hebt kunnen zien komen. Kleine Jane krijgt een bloem van haar oma (Ivonne Coll, Switched at Birth) en de nadruk wordt gelegd op hoe mooi de bloem is. Dan krijgt Jane de opdracht om in de bloem te knijpen waardoor de bloem verpest is. Haar oma vraagt om de bloem nu weer terug te veranderen naar hoe het eruit zag voordat ze hem verkruimelde. Dat lukt niet hè? Je kunt nooit meer teruggaan naar hoe het was. En dat is wat gebeurt als je je maagdelijkheid verliest, vertelt oma aan de slechts tienjarige Jane. Een leuk begin dat introduceert welke humor we in Jane the Virgin kunnen verwachten.

Dertieneneenhalf jaar later heeft Jane een leuke vriend, Michael (Brett Dier, Ravenswood), met wie ze spannende zoensessies heeft, maar die ingelijste verkruimelde bloem zorgt er altijd voor dat ze niet verder gaat. In hetzelfde hotel waar Jane werkt is een hoteleigenaar, Rafael (Justin Baldoni, Everwood), met een vrouw, Petra (Yael Grobglas, Reign), die graag zwanger wil worden. De hoteleigenaar heeft een zus, Luisa (Maite Garcia), die werkt als dokter en soms ook inseminaties doet, maar die gisterenavond haar vriendin betrapte met iemand anders. Je voelt het al aankomen; in plaats van dat Luisa Petra insemineert met Rafaels laatste beschikbare sperma, insemineert zij per ongeluk Jane. En dit alles met een heerlijk komisch tintje, advies van een telenovella ster en een charmante voice-over van een latino (Anthony Mendez).

Maar dat is nog niet alles, want naast dat Jane nu zwanger is van Rafael blijkt zij vroeger ook nog een crush op hem gehad te hebben. Ik voel al moeilijkheden aankomen tussen Jane, Michael, Rafael en Petra. Heerlijk! Want deze serie brengt alles op een hele leuke en luchtige manier. Ja, er worden wel serieuze onderwerpen aangesneden, maar de balans tussen serieuze onderwerpen en komische opmerkingen en gebeurtenissen is precies goed.

De terugblik tegen het einde van de aflevering wanneer ze nadenkt over of ze de baby gaat houden of niet komt wat te vroeg. Dit vind ik eerder iets om op terug te blikken als ze aan het eind van de serie de baby krijgt – of ze het houdt is na deze eerste aflevering nog niet bekend, maar ik ga uit van wel - en beseft wat een prachtig geschenk de baby is en ze terugkijkt op alles dat is gebeurd.

De gebeurtenissen in deze eerste aflevering maken mij nieuwsgierig naar de rest van het seizoen. Het gaat niet simpelweg over een meisje dat per ongeluk geïnsemineerd wordt, maar er lopen nog diverse andere verhaallijnen. Jane kent haar vader nog niet, Michael heeft een geheim en de relatie van Rafael en Petra is niet bepaald sterk. Daarnaast weten we ook nog niet wat er eventueel met Luisa gaat gebeuren. Vele nieuwe komedieseries vond ik niet geslaagd dit seizoen, maar deze pakt mij direct vanaf de eerste aflevering en ik kijk uit naar de perikelen in de volgende afleveringen!
Volg Jane the Virgin
Chapter One Hundred
Chapter One Hundred