6
anonymous geeft "Homeland - Seizoen 3" een 6.
Geschreven door anonymous op 4 augustus 2014.
1
0

Homeland - Seizoen 3

Wat is er gebeurd met Homeland? Laat die vraag even bezinken... Vraag je daarna kritisch af wat er gebeurd is met Homeland. Ik heb het niet over passief naar televisie kijken en alles over je heen laten komen. Ik heb het over jezelf vragen stellen en analyseren. Denk eens goed na over dit seizoen. Tip: als je twijfelt, of twijfelde, aan het plot en sommige verhalen, wil dat wat zeggen. Wat deed je toen? Nam je het maar klakkeloos aan? Óf gingen er belletjes rinkelen? Nog een tip: als je bepaalde dingen tijdens het kijken voor jezelf moet goed praten, dan is er wat aan de hand. Dat wil wat zeggen. Hoe hebben jullie dit seizoen ervaren? Ik ben benieuwd.

De serie kwam glorieus binnen in het eerste seizoen. Homeland raapte de belangrijkste tv-prijzen op. Het eerste seizoen werd nog unaniem geprezen, maar het tweede seizoen is minder geliefd. Dit seizoen, echter, kreeg er van langs. Zowel van televisiecritici (en daarbij critici die ik hoog heb zitten) en van het publiek. Op internetfora was de kritiek niet mals. Dat heeft geresulteerd in een wijd gedeelde mening: het derde seizoen van Homeland is zéér matig, misschien wel slecht. Zelf zou ik het woord slecht niet in de mond willen nemen, maar jammer genoeg is er teveel aan te merken op dit seizoen. Daarom een iets langere recensie.

Zorgelijk is het feit dat bedenkers Alex Gansa en Howard Gordon niet inzien dat zij steken hebben laten vallen. Gansa en Gordon zijn teleurgesteld in de kritiek op de serie. Gansa gaf aan dat hij niet begrijpt dat de laatste zes afleveringen van dit seizoen, in de publieke opinie, niet tot de beste afleveringen van Homeland behoren. Wat naar voren kwam tijdens deze persconferentie is dat de makers het onvermogen missen om kritisch te kijken naar hun eigen product. Homeland is in essentie een sterke serie, maar nergens meer in de buurt van een van de beste series op televisie. Een eer die de serie tijdens het eerste seizoen wel ten deel viel. Gansa gaf aan dat hij op meer Emmy-nominaties had gerekend voor dit seizoen. De nominaties die de serie wel ontving zijn wat mij betreft al teveel.

Het derde seizoen van Homeland gaat eigenlijk over een masterplan van de CIA en Carrie's (Claire Danes, Romeo and Juliet) liefde voor Brody (Damian Lewis, Life). Over eerstgenoemde dient zo weinig mogelijk verteld te worden, maar laatstgenoemde was wat mij betreft nooit een sterk punt van deze serie. Carrie vecht nog steeds tegen haar innerlijke demonen en Saul (Mandy Patinkin, Criminal Minds) is belast met het leiderschap van de CIA. Carrie probeert Brody's onschuld te bewijzen, maar haar leven krijgt daarnaast een nieuwe wending. De familie Brody komt aan bod en de serie toont hoe zij proberen om te gaan met wat Brody de natie heeft aangedaan. Vooral Dana (Morgan Saylor) is een emotioneel wrak. Het seizoen gaat over mensen die verlossing zoeken, verandering teweeg willen brengen, zoeken naar antwoorden en mensen die hun leven weer willen opbouwen.

Alles gaat fout wanneer het masterplan van de CIA wordt gepresenteerd. Het plan is zó onderhevig aan toeval. Alle stukjes moeten wel héél erg op hun plek vallen wil zo een plan ooit slagen. Het is een plan dat onrealistisch en bij tijd en wijlen ongeloofwaardig is. Dat is het probleem van Homeland sinds halverwege seizoen twee. De serie neemt zich zelf heel serieus en de makers mikken overduidelijk op prestigetelevisie. Zij willen een van de beste series op televisie zijn. Dan kun je niet aankomen met onlogische/ongeloofwaardige verhaallijnen (en zo een plan) waar zoveel op aan te merken is. Ik vind Brody een goed personage, maar Homeland ging de mist in toen zij geen afscheid van hem namen in het eerste seizoen. Sindsdien heeft de serie getracht om Brody in de wereld van Homeland te blijven schrijven, wat een hele hoop onzin opleverde in het tweede seizoen. Brody is voor een groot deel afwezig dit seizoen: is het dan nodig om zijn familie zoveel screentijd te geven?

Televisie gaat over rechtvaardiging en verantwoording. Als makers dien je te rechtvaardigen waarom je bepaalde keuzes maakt, want het publiek vraagt om verantwoording wanneer die keuzes minder uitpakken. Arme Morgan Saylor kreeg er enorm van langs online. Echter, Saylor kan niks doen aan hoe haar personage wordt geschreven. Op haar acteerwerk is niks aan te merken, maar dit seizoen (net als in het tweede) krijgt zij ondankbaar werk voor haar kiezen. Desondanks is zoveel screentijd voor de familie Brody (en Dana in het speciaal) niet te rechtvaardigen als de man waarom het gaat grotendeels afwezig is. Daarbij had je een aflevering aan hen kunnen wijden. In die aflevering had je kunnen tonen waar zij mee kampen. Dit was teveel van het goede. Teveel van wat een groot deel van de kijkers al niet kan waarderen aan Homeland. De relatie tussen Saul en zijn vrouw is eveneens problematisch. Daarbij is het moeilijk om naar hen te kijken als je niet geïnvesteerd bent in hun relatie. Over haar verhouding (en waar het met die man uiteindelijk naar leidt) kun je eveneens je twijfels uitspreken. Het is allemaal te ver gezocht dit seizoen.

Echter, het grootste probleem dit seizoen is Carrie. Carrie gaat zo onbedachtzaam, en op basis van emoties, te werk dat zij uitermate ongeschikt is voor haar werk. Orders slaat zij meermaals in de wind. Carrie is een onberekenbare factor die je niet kunt gebruiken in dit werk. Hoe kun je dan zo een belangrijke, wereld veranderende zaak in Iran van haar laten afhangen? Gezien haar persoonlijke connectie met Brody en haar historie? Carrie toont dit seizoen meermaals dat zij incompetent is. Hoe is in hemelsnaam een promotie voor haar ter sprake gekomen? Als kijker moet je geloven dat de protagonist capabel genoeg is om zich staande te houden in de wereld waar hij/zij zich in begeeft. Wanneer dat geloof verdwijnt, verdwijnt het geloof in de protagonist. In dit seizoen gebeurt dat.

Homeland is nog steeds goed gemaakt. Het acteerwerk is uitstekend, daarnaast blijf ik de serie boeiend vinden. Maar dit seizoen is niet sterk. Door de seizoensfinale heeft de serie de kans om een frisse start te maken. Echter, kan de serie zich ontdoen van de Showtime vloek (Showtime slaagt er niet in om consistent goede seizoenen af te leveren en rekt de series uit totdat er niks meer van over is)? Het vierde seizoen, dat in oktober begint, heeft veel te bewijzen. Kan de serie terug naar het niveau van seizoen een? De eerste beelden van het vierde seizoen maken mij zeker nieuwsgierig, dus ik schrijf de serie (nog) niet af. Maar één ding is zeker: het moet héél wat beter dan dit seizoen!
Volg Homeland
Prisoners of War
Prisoners of War