8
anonymous geeft "Grey's Anatomy - Seizoen 10 (Tweede deel)" een 8.
Geschreven door anonymous op 19 juni 2014.
0
0

Grey's Anatomy - Seizoen 10 (Tweede deel)

De tweede helft van dit jubileumjaar is consequent, zacht gezegd. Als er een serie is die zich in latere seizoenen heeft gevonden, dan is dat Grey's Anatomy wel. De dertiende aflevering geeft antwoord op de spannende cliffhanger op Aprils (Sarah Drew) bruiloft. Tegelijkertijd blijven de complicaties zich opstapelen voor Meredith (Ellen Pompeo) en Dereks (Patrick Dempsey) relatie nu hij door de president gevraagd is om mee te werken aan het project dat hij beloofde af te slaan. In een leuke twist worden romantische relaties in het ziekenhuis verboden, wat vooral ironisch is omdat iedereen altijd met iedereen slaapt en er anders geen serie is. Op dit moment is dit vooral een probleem voor Alex (Justin Chambers) en Jo (Camilla Luddington), die tevens verschillende opvattingen hebben over hun gesprek in de winterfinale.

Hoewel de relatieperikelen en moeilijke operaties ook deze afleveringen gewoon door gaan hangt er een schaduw over het geheel. Cristina Yang (Sandra Oh) gaat ons verlaten en de vraag is vooral hoe. Cristina's relatie met Owen (Kevin McKidd) lijkt voorbij nu hij een vaste relatie heeft met Emma (Marguerite Moreau). De carrièrevrouw maakt voor haar onderzoek kans op de felbegeerde Harper Avery prijs en dat motiveert veel van haar verhaallijn deze laatste afleveringen. In het uur Do You Know? zien we een Sliding Doors versie van Cristina's leven. Het is een aangrijpende aflevering die ons verschillende toekomsten geeft die wij allen nooit zullen meemaken. Het signaleert ook wat voor een bijzonder personage Cristina eigenlijk is. Hier zijn we, tien jaar later, en we hebben alles met haar kritische maar eerlijke blik meegemaakt. Ze is een van de eerste vrouwen op televisie die zich definieert door haar werk, niet door haar romantische leven. Ze is stellig in haar wens om geen kinderen te hebben. Ze vecht, nee lééft, voor haar werk en biedt daar geen excuses voor aan. Hoewel ze een regelrechte trut kan zijn, is ze vooral goedhartig, sympathiek en trouw. Met Sandra Oh verdwijnt er een rots uit de fundatie van de serie die zeker gemist zal worden. Op haar eigen manier definieerde Cristina een generatie en we mogen allen dankbaar zijn haar een decennium lang wekelijks in ons leven te hebben gehad.

Net zoals vorig jaar eindigen we dit seizoen met een aantal doorlopende verhaallijnen in het ziekenhuis. Een familie gaat door een hel als twee van de drie kinderen ziek blijken te zijn. Een andere familie staat voor een raadsel als het jonge zoontje een speciale aandoening blijkt te hebben. Het zijn twee casussen die door de rest van het seizoen lopen. Terwijl de serie behendig alle personages evenveel tijd heeft leren te geven, is het soms ten nadele van dit soort grotere verhalen. Hoewel de moeder van de drie kinderen (Rebecca Field) een redelijk grote rol speelt is het moeilijk om echt om haar te leren geven. Daartegenover staat dat de vaste personages ieder wel vermakelijke verhaallijnen voorgeschoteld krijgen. Zeker de finale weet iedereen te bedienen. Alleen al omdat dit de laatste afleveringen zijn waarin Meredith en Cristina hun iconische vriendschap met ons delen, is het tweede deel van seizoen tien het kijken waard.
Volg Grey's Anatomy
Walk on the Ocean
Walk on the Ocean