7
Wichita van Rijkom geeft "Game of Thrones - Seizoen 1-4" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 17 Maart 2015.
1
0

Game of Thrones - Seizoen 1-4

Al jarenlang proberen mijn vrienden mij ervan te overtuigen deze serie te gaan volgen. Hij zou geweldig moeten zijn als ik de verhalen zo hoor! Game of Thrones heeft inmiddels flink naam gemaakt in serie land. Ze winnen award na award, en de show wordt door velen omschreven als de beste in zijn genre op dit moment. Binnenkort start seizoen vijf alweer op HBO. Hoog tijd voor mij dus om uit te zoeken of ik de mening van mijn vrienden deel. De afgelopen maanden heb ik alle seizoenen van de serie bekeken via HBO on Demand, en dat er veel over deze show te vertellen valt, is iets wat me al gauw duidelijk werd…

Game of Thrones speelt zich af in een fictieve wereld, opgedeeld in verschillende continenten die samen als de Zeven Koninkrijken bekend staan. Naarmate de serie vordert leer je steeds meer nieuwe omgevingen en (belangrijke) families kennen. In het begin draait het voornamelijk om de familie Stark, afkomstig uit het koude Noorden. De familie Targaryen, ooit heerser over de koninkrijken maar nu gevestigd in het zuiden nadat zij na de moord op hun vader zijn gevlucht. En de Lannister/Baratheon familie, die in hoofdplaats King’s Landing zijn gevestigd en nu de macht hebben. Zoals in ieder koninkrijk is er heel wat oud zeer tussen bepaalde families, en wanneer er een grote oorlog uitbreekt is niemand meer veilig. Ook de militairen van de Night’s Watch, welke de zeven koninkrijken moeten beschermen tegen alle vijanden van voorbij ‘The Wall’, komen zo voor hun eigen uitdagingen te staan. Wanneer langzaamaan duidelijk wordt dat een dreiging uit het noorden, voorbij de muur, iedereen in gevaar kan brengen.

Een woord om deze serie mee te omschrijven is: ingewikkeld. In het begin komt er een hoop informatie op je af, en het duurt best een tijd voordat alles een beetje op z’n plek valt. Het eerste seizoen vond ik persoonlijk erg moeilijk om doorheen te komen. De verhaallijnen waren langdradig en de karakters onsympathiek waardoor het allemaal maar lastig te volgen was. Het tweede seizoen werd al iets beter, maar was nog altijd hier en daar wat ingewikkeld waardoor niet alle afleveringen even interessant waren om te volgen. Voor liefhebbers van de boeken waarop de serie gebaseerd is, zal dit misschien anders zijn, maar mijn eerste indruk was hierdoor niet bijster positief. Het zat goed in elkaar, maar het verhaal werd zo onduidelijk uitgelegd dat dit het plezier er voor mij persoonlijk wel wat uit haalde. Een lichtpuntje vanaf het begin was er wel in de vorm van Tyrion Lannister, gespeeld door Peter Dinklage. Een klein mens die met zijn sarcasme en charme regelmatig voor komische en wat luchtige scenes zorgt. Zijn rol is echter, ondanks zijn postuur, wel zeer belangrijk, serieus en hierdoor ook inspirerend.

De serie is gevuld met geweld en seks. Iets wat bij kabelzenders zoals HBO natuurlijk niet zeldzaam is. Voor Game of Thrones geldt wel vaak hoe bloederiger hoe beter. De vechtscènes komen best realistisch over, maar laten hierdoor ook de meest ranzige details zien. Seks was in de tijd waarin deze serie zich afspeelt, een tijdperk dat aan de middeleeuwen doet terug denken, nog vaak voor velen meer een middel van dwang dan genot. Verkrachtingen en het uithuwelijken van kinderen is hierdoor dus ook zeker niet zeldzaam, en daarom wel iets waar je als kijker tegen moet kunnen als je deze serie gaat volgen. Toch is er ook plaats voor liefde, al gaat deze wel regelmatig gepaard met heel wat ellende. Niemand is zijn leven zeker, door de seizoenen heen zijn al vele (hoofd)personen gesneuveld wat de serie zeer verrassend maakt. Opnames vinden plaats over heel de wereld, waardoor de omgevingen waarin geacteerd wordt zeer realistisch zijn. De prachtige kostuums en goede speciale effecten maken het plaatje helemaal compleet.

Inmiddels bestaat de cast uit meerdere Nederlandse acteurs. In het bijzonder Carice van Houten, die in de rol van priesteres Melisandre heel wat duisternis aan de show toevoegt. Maar ook Michiel Huisman, die de charmante strijder Daario Naharis (eerder gespeeld door Ed Skrein) speelt, zorgt voor weer wat nieuw Nederlands bloed tijdens seizoen vier. Toch leuk voor de Nederlandse kijkers, en ook een van de redenen om door alle tot nu toe uitgezonden seizoenen heen te bikkelen. Gelukkig kan ik zeggen dat vanaf seizoen drie de serie naar mijn mening alsmaar beter wordt. De laatste twee seizoenen heb ik dan ook met veel plezier weg gekeken. Na de finale van seizoen vier kan ik zeggen dat ik zelfs echt uitkijk naar seizoen vijf! De karakters krijgen steeds meer diepgang en de verhalen worden ook alsmaar beter. Aflevering negen van seizoen drie, eentje die bij de liefhebbers van de serie welbekend is, gaf voor mij echt de ommezwaai. Hoewel de gebeurtenissen van deze aflevering mij in shock achterlieten, vond ik juist deze onvoorspelbaarheid en sterke twist het verhaal veel kracht bij zetten.

Ondanks de voor mij ietwat trage start, kan ik deze serie toch echt wel aanbevelen. Hou je niet van oorlogen, de oude tijd en ongelijke behandeling dan is Game of Thrones waarschijnlijk niks voor jou. Maar kun je hier doorheen kijken, en wil je echt meegezogen worden in een complexe fantasiewereld en een zeer onvoorspelbaar maar daardoor ook meeslepend verhaal… Dan zou ik deze serie zeker een kans geven! Kijkers zoals ik die wat meer van een uitleggende start houden moeten even door de zure appel heen bijten. Maar uiteindelijk sluit je deze serie echt in je hart en zal je ook net zoals de diehard fans genieten van alle avonturen die de Zeven Koninkrijken te bieden hebben. Mijn eindcijfer voor de serie is een mooie voldoende, maar wel met de opmerking dat seizoen vier op zichzelf voor mij een veel hoger cijfer verdient. Vanaf 12 April 2015 zal seizoen vijf op HBO wereldwijd om dezelfde tijd in première gaan. Met tien afleveringen per seizoen geeft dat nog net genoeg tijd om even alles te bekijken voor deze start. Aan de slag dus mensen, want ondanks alles is Game of Thrones die moeite echt wel waard!
Volg Game of Thrones
The Iron Throne
The Iron Throne