8.5
Nienke de Boode geeft "Friends - Seizoen 8" een 8.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 27 februari 2015.
0
0

Friends - Seizoen 8

Ook al is Friends een comedy, drama en Friends gingen altijd hand in hand. Kapotte relaties en familieproblemen zijn de serie natuurlijk niet vreemd. Maar deze dingen zijn er wel altijd met een humoristisch tintje natuurlijk. Zo ook dit seizoen weer. Aan het eind van seizoen 7 gingen Monica en Chandler dan eindelijk trouwen. Er was alleen nog wat verwarring. Een positieve zwangerschapstest dreigde de gehele bruiloft te verpesten. Van wie was die? Van Phoebe, of toch Monica? Bij de cliffhanger werd duidelijk dat Rachel de (on)gelukkige was. En daarmee begint seizoen 8.

Rachel is zwanger en de rest van de groep wil weten wie de vader is. Daarin staat een rode sweater die naar de vader zou kunnen leiden centraal. Al snel krijgen we een antwoord op die vraag, maar daar ga ik niks over vertellen (dat zou toch een beetje een spoiler zijn, ook al is het seizoen al meer dan tien jaar oud). Wel kan ik vertellen dat Rachel’s zwangerschap centraal staat in dit seizoen.

Verder zijn in dit seizoen de relaties van de personages weer erg belangrijk. Ook het huwelijk van Monica en Chandler heeft nog een rol in dit seizoen (bijvoorbeeld de huwelijksreis en een verlaat vrijgezellenfeest van Monica). De carrières en het werkleven van onze favoriete karakters komen daarnaast weer meerdere keren langs. Zo heeft Joey een interview met de Soap Opera Digest (leuke aflevering!) en gaat Monica op kookles. Dit levert natuurlijk weer hilarisch materiaal op voor de serie.

Naast deze dingen volgen we natuurlijk gewoon het dagelijks leven van onze favoriete dertigers in New York. We leren na zeven seizoenen toch elke aflevering weer nieuwe dingen over ze en dat is wel leuk na zoveel jaren. De humor is weer lekker flauw; heerlijk voor een vrije zondagmiddag. Friends is nog steeds Friends en levert nog steeds de kwaliteit die we al zeven seizoenen van ze gewend zijn. Misschien niet erg vernieuwend, maar toch heerlijk om naar te kijken. En waarom zouden ze ook wat veranderen? Dit blijkt duidelijk te werken, dus waarom zou er iets veranderd moeten worden?

Veel meer is er eigenlijk niet te zeggen: de grappen zijn nog leuk, de verhalen goed geschreven (al af en toe wel een beetje voorspelbaar, maar dat hoort toch erbij). Het is over het algemeen gewoon een goede serie uit het comedygenre en een voorbeeld voor vele andere series geweest. Een echte klassieker dus, die zijn naam en reputatie naar mij mening waar maakt.

Voor een seizoen van zowel drama als humor dan weer een 8,5. Zeer zeker verdiend. Wie na zeven seizoenen een serie toch nog zo leuk weet te houden, verdient alle lof.
Volg Friends
The Last One (2)