8
Nienke de Boode geeft "Flikken Maastricht - Seizoen 9" een 8.
Geschreven door Nienke de Boode op 15 december 2014.
0
0

Flikken Maastricht - Seizoen 9

Het negende seizoen van Flikken Maastricht werd op een nogal ongewone tijd uitgezonden in Nederland. In plaats van wachten tot januari of februari voor een antwoord op de spannende seizoensfinale van seizoen 8, kregen we het nieuwe seizoen al in september. Daarnaast kregen we ook nog een extra aflevering! Bij dit seizoen werden er elf afleveringen uitgezonden, in plaats van de gebruikelijke tien. Maar voegde dat nu ook nog wat toe? Ik denk van wel. Ik heb namelijk weer zeer genoten van dit seizoen.

De eerste aflevering gaf wat antwoorden op de vragen die waren opgeroepen na de seizoensfinale van seizoen acht. Hoe gaat het met Eva en Wolfs? En de nieuwe officier van Justitie, Bols, wat heeft die er allemaal mee te maken? Maar ook al worden er een paar vragen beantwoord, minstens zo veel nieuwe vragen worden opgeroepen. Nog steeds is niet duidelijk wie de mol op het bureau is. Verschillende mensen worden verdacht, maar lukt het ze om de mol op tijd te vinden? Duidelijk is wel dat de klopjacht een fatale afloop zou kunnen hebben voor één van de personages.

Naast deze problemen gaat het leven bij de politie natuurlijk wel gewoon verder. Er komt een nieuwe stagiaire op het politiebureau, Joe (Joël de Tombe). Hij blijkt al snel minder geschikt te zijn voor politiewerk dan gehoopt en dat zorgt voor spanningen op het bureau. Ook is er een gastrol weggelegd voor Jan Smit die zichzelf speelt in de serie. Later in het seizoen komt Sophia Arletti (Lien van de Kelder, Zone Stad) naar het bureau om te helpen met enkele problemen. Na de introductie van officier Bols en psychiater David Boesmeer hadden de producenten de smaak kennelijk te pakken en hebben dus nog een paar nieuwe gezichten geïntroduceerd.

Ikzelf vind dat Joe weinig toevoegt aan de serie. Voor mijn gevoel is hij te duidelijk toegevoegd om te zorgen voor een extra verhaallijn. Het voelt erg onnatuurlijk. Daarnaast vind ik Joëls acteerwerk bijzonder slecht en onovertuigend. Het was naar mijn mening niet nodig.
Sophia Arletti, Bols en de psychiater Boesmeer voegen naar mijn mening wel wat toe aan dit seizoen en de algemene verhaallijn. Ik kan er natuurlijk niet te veel over zeggen, maar ze zijn wel van belang voor het verhaal, terwijl dat bij Joe ontbrak. Jan Smit was in mijn ogen ook onnodig, maar het zal ongetwijfeld goed zijn geweest voor de kijkcijfers. In elk geval was het acteerwerk van hoger niveau dan Andre Rieu in seizoen 4, dus ik vergeef het ze.

De algemene verhaallijn in dit seizoen is weer redelijk sterk, ongeveer van hetzelfde niveau als in de voorafgaande seizoenen. Er zitten wel wat mooie verrassingen in, wat ik altijd wel kan waarderen. Sommige dingen waren wel redelijk voorspelbaar, maar het was nog steeds leuk om te kijken. Ik moet zeggen dat ik altijd al fan ben geweest van Flikken Maastricht, dus ik ben misschien licht bevooroordeeld, maar ik vond dit een leuk seizoen en een goede toevoeging aan de serie. Erg jammer dat de verhaallijn van Joe was toegevoegd, want het had voor mij weinig toegevoegde waarde en haalt het seizoen zelfs een beetje naar beneden. Ik kijk in elk geval uit naar het volgende seizoen, ook al was de cliffhanger minder spannend dan we gewend zijn. Een 8,0 voor één van Nederlands beste series op het moment. Ik vind die Gouden Televizier-Ring zeer zeker verdiend.
Volg Flikken Maastricht
Cluster B
Cluster B