7
anonymous geeft "Flikken Maastricht - Seizoen 8" een 7.
Geschreven door anonymous op 23 Oktober 2014.
0
0

Flikken Maastricht - Seizoen 8

Flikken Maastricht staat al enkele jaren bekend als dé Nederlandse politieserie en zette deze reputatie onlangs nog kracht bij door de Gouden Televizierring in de wacht te slepen. Daarnaast bevestigde omroep AVRO/TROS vorig jaar dat de serie sowieso nog een negende (dat inmiddels wordt uitgezonden) en tiende seizoen krijgt. Als we naar het achtste seizoen kijken zien we weer het vertrouwde speurwerk, maar ook enkele nieuwe, interessante verhaallijnen.

Het zevende seizoen van Flikken Maastricht eindigde met een enorme cliffhanger, waarin Floris Wolfs (Victor Reinier, Baantjer) voor een onmogelijke keuze tussen het aangeven van zijn dochter Fleur (Maud Dolsma, De Storm) of het vrijuit laten gaan van zijn partner Eva (Angela Schijf, Van God Los) voor de moord op ex-collega en plaaggeest Daan de Vos. Om dit alles zo goed mogelijk uit te werken start het achtste seizoen met een dubbele aflevering, waarbij het vertrouwde Maastricht tijdelijk wordt ingeruild voor Amsterdam en we kennis maken met een nieuw karakter: Officier van Justitie Jens Bols (Martijn Nieuwerf, Nooit te oud). Bols is ervan overtuigd dat niet Eva maar Wolfs verantwoordelijk is voor de moord op De Vos. De afloop van deze zaak laat zich raden, Wolfs en Eva worden alweer snel herenigd als collega’s die opnieuw voor diverse moorden, ontvoeringen en drugszaken komen te staan.

Naast de diverse zaken is er dit seizoen ook weer duidelijk een rode draad aanwezig in het verhaal. Zo krijgen Wolfs en Eva diverse malen te maken met de Hamza’s een Turkse familie die de Maastrichtse drugsmarkt in handen heeft, onder leiding van Coscun Hamza (Ali Ceftici, Vuurzee), maar die uit de markt gedrukt worden door een groep ex-commando’s. Uiteindelijk blijkt zelfs dat de Italiaanse maffia een rol speelt in dit geheel.

Ook op het persoonlijke vlak zijn er ontwikkelingen in het achtste seizoen. Eva wordt door hoofdinspecteur Mechels (Ria Eimers, Juliana) gedwongen om in therapie te gaan bij therapeut David Boesmeer (Tibor Lukacs, Seinpost Den Haag). Al snel groeit er een band tussen de twee, dit tot grote irritatie van Wolfs. Esmee krijgt een relatie met ex-commando Tony Verwoerd (Javier Guzman, Bluf), die een dubieuze rol lijkt te spelen in de drugszaak rondom de Hamza’s.

Het achtste seizoen van Flikken Maastricht opent overwegend sterk, met in de eerste twee afleveringen een mooi kat-en-muisspel tussen Wolfs en Officier van Justitie Jens Bols. Daarna zakt het niveau wat in en is het vrij veel van hetzelfde. Gelukkig wordt het seizoen gered door de laatste twee afleveringen die je al gauw op het puntje van je stoel doen belanden. Het acteerwerk is dit seizoen ook weer dik in orde, met nieuwe, sterke bijrollen van onder andere Martijn Nieuwerf, Tibor Lukacs en Javier Guzman. Ook dit seizoen bevat weer een enorme cliffhanger, die fans reikhalzend uit laten kijken naar het negende seizoen, dat in september van start is gegaan.

Kortom: Flikken Maastricht blijft na acht seizoenen een overwegend goede serie van eigen bodem, al is het hier en daar wel eens veel van hetzelfde en is de serie niet echt onderscheidend, zoals andere Nederlandse series als Penoza, Hollands Hoop en Overspel dat wél zijn. Toch staat Flikken Maastricht garant voor een lekkere dosis speurwerk op de vrijdagavond en kan de serie op deze manier gerust nog een paar jaar door.
Volg Flikken Maastricht
Ontvoerd
Ontvoerd