9
anonymous geeft "Flesh and Bone - Seizoen 1 " een 9.
Geschreven door anonymous op 23 november 2015.
0
0

Flesh and Bone - Seizoen 1

Dansfilms, we kennen ze allemaal: The last Dance, Step Up en zo zijn er nog veel meer. Maar, dansseries, kennen we die eigenlijk wel? In de jaren 80 was er Fame. Een serie over jongeren die op een theaterschool lief en leed deelden. En nu, nu is er Flesh and Bone, de dansserie van 2015. Geen suffe theaterschool, geen moderne dans. Nee, Flesh and Bone is een serie over klassiek ballet. Nu was ik vroeger ook een prima ballerina, althans dat dacht ik. Ik was pas tien, maar wilde heel graag prima ballerina worden. Op die leeftijd was er al concurrentie, afgunst en nijd. In Flesh and Bone is het niet anders. De afgunst, nijd en de drang om de allerbeste te zijn, en daarvoor alles geven, zijn aan de orde van de dag.

Claire Robbins (Sarah Hay, Black Swan en professioneel balletdanseres) is een jong meisje dat opgroeit in een achterstandswijk. Op een dag besluit ze haar spullen te pakken en te vertrekken naar New York, om daar auditie te doen voor een plek in de dansschool. Creatief directeur Paul Grayson (Ben Daniels, House of Cards) is daar de baas. Hij runt de balletschool met een behoorlijk harde hand. Net zoals bijna alle personen in Flesh and Bone heeft ook hij een geheim. Eigenlijk kun je zeggen dat in Flesh and Bone niemand is wie hij zegt te zijn. Dat maakt dat de serie behoorlijk donker, misschien zelfs zwart, aanvoelt.

Sommige afleveringen waren zo donker, dat ze het depressieve randje raakten

Claire wint haar plekje in de balletschool, maar haar opleiding gaat niet zonder problemen. Ze heeft een duister verleden, en een moeilijke jeugd gehad. Haar opleiding zorgt ervoor dat ze kan gaan voor haal doel; de beste worden. Maar, is dat eigenlijk wel wat ze wil? Claire Robbins neemt je bij de hand en laat je een reis maken die je nog nooit eerder had gemaakt. Ze neemt je mee naar haar dromen, haar verleden, ze geeft je een kijkje in de balletschool en laat je na de aftiteling van de allerlaatste aflevering huiverend achter. Sommige afleveringen waren zo donker, dat ze het depressieve randje raakten, en het mooie is, Sarah Hay laat je dat voelen, het meemaken, het ondergaan.

Flesh and Bone is in Nederland op HBO On Demand te volgen. Daar staan alle afleveringen van het eerste seizoen. Ik heb Flesh and Bone in een dag gekeken. Na de derde en zeker na de vierde aflevering wilde ik meer, meer zien, meer beleven, meer voelen, en vooral meer weten over Claire, haar medescholieren en de directie van de balletschool. Maar bovenal wilde ik meer weten over die ene persoon die Claire kent uit haar verleden en die nog elke dag haar heden, en haar toekomst bepaalt. Naast deze emotionele wendingen is er natuurlijk de dans. Prachtig ballet, neergezet door mooie mensen. Maar, Flesh and Bone is niet alleen ballet, de nadruk ligt echt op de personen die de dans neerzetten.

Flesh and Bone
© Starz

Vond ik Flesh and Bone mooi? Jazeker! Het is geen serie die je even kijkt voor je plezier, het is een zwaar verhaal, waarin eigenlijk niets geschuwd wordt. Seks, drugs, misbruik, geweld, het zit er allemaal in. Met vlagen deed het me denken aan Black Swan. Voor de rest valt deze serie nergens mee te vergelijken. Het is een prachtig verhaal met mooie mensen, met kippenvelmomenten, met een traan, en zelden een lach. Van mij mag er een tweede seizoen komen. Starz bracht Flesh and Bone uit als miniserie, maar een tweede seizoen zou zeker een optie zijn. Al met al ben ik erg onder de indruk van dit verhaal, en ik weet zeker dat meer mensen deze serie, als ze hem helemaal gezien hebben, een ruime voldoende geven. De grote ommekeer komt met de vierde aflevering. Blijf vooral nog even kijken en geef Claire de kans om te laten zien hoe haar leven in elkaar zit.
Volg Flesh and Bone
Scorched Earth
Scorched Earth