8
anonymous geeft "Defiance - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 5 juni 2013.
0
0

Defiance - Eerste aflevering

Syfy channels Defiance heeft de zender geen windeieren gelegd. De serie heeft al een kleine, loyale fanbase en is recentelijk vernieuwd voor een tweede seizoen. In Defiance zien wij de avonturen van Joshua Nolan (Grant Bowler, True Blood) en zijn geadopteerde (Alien) dochter Irisa (Stephanie Leonidas, White Chapel) die terecht komen in de stad Defiance, welke gebouwd is op de ruïnes van het vroegere St. Louis.

Irisa behoort toe tot de Irathients, een van de Votan-rassen die naar de aarde trokken nadat hun sterrenstelsel was verwoest. De mensheid ontving hen niet met open armen en dit resulteerde in een oorlog die de Aarde vrijwel verwoest heeft. Naast de Irathient zijn er ook nog de Indogene, Castithan, Liberata, Sensoth, Gulanee en de Volge. In Defiance proberen zij allemaal naast de mensheid in vrede te leven en de gemeenschap leeft tezamen in een enclave die zij goed proberen te beschermen van de buitenwereld. Wanneer er een complot ontstaat om Defiance te vernietigen raken Nolan en Irisa bij het lot van Defiance betrokken en besluiten zij zich te vestigen in de stad. Nolan, die een verzetsstrijder was, wordt door een samenloop van omstandigheden ook nog sheriff van de stad en vanaf dan poogt Nolan de bevolking van Defiance in harmonie te laten samenleven en de orde te handhaven, samen met de burgemeester Amanda Rosewater (Julie Benz, Dexter).

De pilot van Defiance is een sterke opening voor de serie, aangezien het gelijk boeiende ontwikkelingen uiteen zet en er meteen verschillende belangen duidelijk worden. Vooral het feit dat de mensheid probeert samen te leven met Aliens, zij samen in een coalitie zitten en proberen samen te werken om de gemeenschap leefbaar te houden, is heel interessant. Wat ook voor de serie spreekt is dat de drie makers van Defiance (Rockne S. O'Bannon, Kevin Murphy en Michael Taylor) een buitenaards ras neerzet dat weldenkend is, intellectueel en qua gedragingen niet veel verschilt van de mens. De Votans willen net als de mens het beste voor henzelf en kennen dezelfde eigenschappen en imperfecties. Het kastensysteem dat de Castithans bijvoorbeeld hebben is een realistische afspiegeling van het kastensysteem dat bestaat in een land als India.

Het is ook goed te zien dat Syfy een ruim budget heeft beschikbaar gesteld voor de pilot. De special-effects zijn vrij aardig voor Syfy begrippen en overtuigen, althans in de pilot. Defiance beschikt ook over een goede cast en de makers hebben er goed aan gedaan om een verscheidenheid aan kleurrijke personages op te nemen in de wereld van Defiance. Zo zien wij naast Nolan ook de charismatische Datak Tarr (Tony Curran, Labyrynth0 als de leider van de Castithans, de nog groene, nieuwe burgemeester Amanda, haar zus Kenya (Mia Kirshner, The Vampire Diaries) die een bordeel runt en haar klanten ook zelf verwent, en de geniepige vrouw van Datak, Stahma Tarr (Jaime Murray, Warehouse 13).

De opzet van Defiance is, hoewel interessant, niet heel innovatief. De serie kan daarom het gevaar lopen om een beetje voorspelbaar te worden. De serie kent plotmechanismes en verhaaltechnieken die voor de doorgewinterde tv-kijker niet nieuw zijn. Maar voor Defiance geldt wat voor veel van de nieuwe series dit seizoen geldt, namelijk: het hoeft allemaal niet vernieuwend te zijn, zolang het product maar goed in elkaar steekt en de voorwaarden er zijn om goede televisie te maken. Defiance is wel een serie die, vermoedelijk, de doelgroep van Syfy meer zal aanspreken dan het 'gewone' publiek. Toch is de serie zeker een aanrader.
Volg Defiance
Upon the March We Fittest Die
Upon the March We Fittest Die