7
Helgoned geeft "Criminal Minds - Seizoen 9 (Tweede deel)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 10 augustus 2014.
0
0

Criminal Minds - Seizoen 9 (Tweede deel)

Half mei 2014 werd het negende seizoen van Criminal Minds in Amerika afgesloten met aflevering 210, waarin wederom een teamlid afscheid zou nemen. Het is mooi dat de Nederlandse televisiekijker die de serie volgt op Veronica, maar een week of vier achterliep op de Amerikaanse kijkers. Inmiddels heb ik zo’n 180 afleveringen van de serie gezien en is het tijd om het tweede deel van het negende seizoen te beoordelen. De eerste elf afleveringen waren kwalitatief prima, helaas vond ik het tweede deel van dertien afleveringen wisselend van kwaliteit.

Er wordt meteen afgetrapt met de zwakste aflevering van het seizoen ‘The Black Queen’, waarin computerexpert Penelope Garcia (Kirsten Vangsness) terug gaat naar haar vorige carrière, namelijk als hacker. Het probleem met die aflevering vond ik dat actrice Vangsness wel overtuigt in emotionele scènes, maar in meer actiegerichte situaties niet geloofwaardig overkomt. Het plot van de aflevering is verder veel te dun om de spanning vast te houden. Daarna gaat het seizoen gelukkig prima verder met onder andere de tweehonderdste aflevering. In die aflevering komt er een gastrol van Paget Brewster als Emily Prentiss die in het slot van het zevende seizoen vertrok om hoofd van Interpol in Londen te worden. Verder wordt dan ook duidelijk wat exact de relatie is tussen J.J. (A.J. Cook, Tru Calling) en het hoofd van de Sectie Mateo Cruz (Esai Morales, Caprica).

De liefhebbers van gruwelijke afleveringen komen de tweede seizoenshelft ook zeker weer aan bod. Een seriemoordenaar die zijn slachtoffers met hondsdolheid besmet, een echtpaar dat gezamenlijk kickt op wurgmoorden, een moordenaar met een varkenskop die de slachtoffers foltert, het komt allemaal voorbij. Dat betekent niet dat er geen aandacht is voor de ontwikkelingen van de verschillende teamleden. Morgan (Shemar Moore, The Young and the Restless) heeft een nieuwe vriendin en er is meer ruimte ingebouwd om de interactie tussen de verschillende teamleden te laten zien.

Het niveau van de eerste seizoenshelft wordt helaas niet gehaald. Daarvoor is een deel van de afleveringen te gemiddeld. Het standaardrecept wordt vaak gevolgd. Een gruwelijke reeks moorden, de nadruk op de analyse daarvan en de afsluiting met een korte overdenking in het vliegtuig. De spanning is in de meeste afleveringen altijd aanwezig, soms door brute moorden, soms door meer subtielere dreigingen. Daardoor blijft de serie onderhoudend, maar heb ik vaak het gevoel dat er meer in had gezeten door de persoonlijke motieven van ofwel de dader of het onderzoeksteam meer te belichten. Dat blijft te veel achterwege in de latere afleveringen.

Het seizoen sluit af met een dubbele aflevering, het sterke tweeluik ‘Angels’ en ‘Demons’. Het team gaat op onderzoek in het echt bestaande dorpje Silverton, Texas om daar de moorden op een aantal prostituees te onderzoeken. Er spelen vreemde zaken in dit dorp en de gemeenschap heeft het nodige te verbergen. De moorden op de prostituees lijken religieuze motieven als achtergrond te hebben. Als het team dichter bij de oplossing komt, raakt een tweetal teamleden in een vuurgevecht gewond. Al snel wordt duidelijk gemaakt dat in ieder geval één teamlid in seizoen tien niet terug zal komen. Daardoor zit je als kijker zeker anders te kijken naar de slotafleveringen. De laatste afleveringen vormen daarmee zoals gebruikelijk een spannende opmaat voor het volgende seizoen.
Volg Criminal Minds
Dead End
Dead End