9
Mandy Gelling-Potharst geeft "Bates Motel - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 21 Mei 2014.
0
0

Bates Motel - Seizoen 2

‘Blood is Thicker’, kopt de poster van het tweede seizoen van Bates Motel. Kan het tweede seizoen de kwaliteit van het eerste seizoen overtreffen? Ik denk dat ze daar uitstekend in geslaagd zijn. In de stromende regen staat de familie Bates de begrafenis bij te wonen van Miss. Watson. Seizoen twee begint meteen al goed, de sfeer is gezet, nu de toon nog. En die toon komt er, en hoe. Moeder en zoon Bates zorgen daarvoor, de kleine barstjes in hun verhouding worden complete scheuren.

Door de wegomlegging komt Norma in contact met een nogal dubieus figuur Nick Ford (Michael O'Neill, The West Wing). Ook komt zij in contact met de hogere klasse van White Pine Bay. Dat legt haar in eerste instantie geen windeieren, maar zoals we weten van Norma gooit ze ook hier haar eigen glazen in. Of anders gezegd; haar ongezonde verhouding met Norman zorgt ervoor dat Norma verkeerde beslissingen neemt.

Ook Norman worstelt, maar dan met zijn relatie met Bradley en het feit dat Norman liever een gewone jongen is met gewone vrienden en hobby’s. Maar door de ongewone relatie met zijn moeder kan Norman doen wat hij wil, zelfs een verhouding beginnen met de rebelse Cody Brennan (Paloma Kwiatkowski). Maar niets kan hem redden van de wurggreep waarin Norma hem heeft. Norman glijdt dan ook met de dag meer en meer af.

Dylan krijgt te maken met een drugsoorlog die hem voor lastige keuzes doet staan. Zane Morgan (Michael Eklund, Intelligence) en Jodi Wilson (Kathleen Robertson, Beverly Hills, 90210) maken het Dylan onnodig lastig. Maar niet zo lastig als Caleb (Kenny Johnson, The Shield), de broer van Norma. Omdat Norma zich in de nesten heeft gewerkt met Ford, mag Dylan nog een keer de redder in nood spelen. En dat doet Dylan met verve.

Bates Motel vertelt het verhaal van Norma en Norman Bates zo goed dat elke gebeurtenis geloofwaardig is. De lieve Emma en stoere Sheriff Romero krijgen meer gezicht en de karakters van de familie Bates worden verder uitgewerkt en vooral verder verdiept. Wij krijgen antwoord op verschillende vragen waar we na het eerste seizoen mee bleven zitten. Het stadje White Pine Bay en zijn inwoners is duidelijk een langzaam werkend vergif voor de familie Bates.

Norma en Norman hebben een angstaanjagende aantrekkingskracht op elkaar. Vera Farmiga speelt haar rol overtuigend, ze past bij Norman maar ook bij Dylan. Haar stemmingswisselingen zijn angstaanjagend en voor ons als kijker geloofwaardig en veelzeggend. En ik zeg niets verkeerds als ik zeg dat Dylan als een soort buffer tussen Norma en Norman staat. Hij is een ware redder in de nood en Max Thieriot speelt zijn deel serieus en zeer goed. In Freddie Highmore hebben ze een meer dan waardige opvolger gevonden voor Anthony Perkins.

Geheel terecht heeft A&E dan ook besloten om Bates Motel nog even open te houden voor een derde seizoen, want het verhaal van de Norma en Norman show is nog lang niet klaar.

9 punten voor een waardige opvolger van Psycho.
Volg Bates Motel