8
anonymous geeft "Band of Brothers - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 25 april 2014.
4
0

Band of Brothers - Seizoen 1

Band of Brothers is een tiendelige televisieserie uit 2001 over de Tweede Wereldoorlog. Het is een co-productie van Steven Spielberg en Tom Hanks, waarin de rol van de Easy Company van het 506th Parachute Infantry Regiment, US 101st Airborne Division, in de oorlog wordt getoond. De serie begint met de training in Amerika voorafgaand aan de landing in Normandië en eindigt in het "Adelaarsnest" van Adolf Hitler, aan het einde van de oorlog. Band of Brothers is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen Ambrose.

Easy Company ondergaat vanaf 1942 de training in Camp Toccoa in Georgia, waarna de paratroepers naar Europa vertrekken om zich klaar te maken voor hun deelname aan de oorlog. Ze strijden in verschillende plaatsen om uiteindelijk in het nest van Hitler uit te komen. De belangrijkste rollen worden vervuld door Damian Lewis (Maj. Richard Winters), Donnie Wahlberg (2nd Lt. Carwood Lipton), Ron Livingston (Capt. Lewis Nixon), Matthew Settle (Capt. Ronald Speirs) en David Schwimmer (Capt. Herbert Sobel).

Ik ben deze serie gaan kijken, omdat ik de film Saving Private Ryan (Steven Spielberg) al aangrijpend vond. Ik had ergens gelezen dat deze serie de film zou overtreffen. Ook het genre spreekt me regelmatig aan. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, dus begon ik vol enthousiasme. Dit werd in het begin even afgeremd, omdat er een behoorlijk aantal personages aan bod komt. De namen bij de juiste gezichten plaatsen, de verstandhoudingen onderling onthouden… Echt gemakkelijk maakt dit het niet, maar heb toch even doorgezet. Zeker ook in de eerste aflevering moest ik echt mijn aandacht erbij houden. De wisseling van locaties, rangen binnen Easy Company, een aantal dingen die even moesten landen.

Daar tegenover staat wel het goede acteerwerk, de mooie locaties en de kostuums. Dit is allemaal zo ontzettend mooi gedaan, waardoor ik er wel goed in het thema kwam. De afleveringen duren per stuk gemiddeld een uur, waarvan ik dacht dat dat wel lang zou zijn. Maar iedere aflevering weer heb ik geboeid zitten kijken.

Voor mij een serie die voor herhaling vatbaar is. Je moet er even de tijd voor nemen, maar ik vond het zeker waard.
Volg Band of Brothers
Points