8
anonymous geeft "Arrow - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door anonymous op 23 Mei 2014.
0
0

Arrow - Seizoen 2

Na een sterk eerste seizoenshelft, keek ik uit naar het tweede deel van dit seizoen. In dat eerste deel werd ik geconfronteerd met een enorme verbetering ten opzichte van het eerste seizoen. In dit seizoen is Arrow namelijk veel overtuigender en heeft de serie een beter idee over welk verhaal zij wil vertellen. De serie vindt in dit seizoen duidelijk een hogere versnelling en Arrow trapt dan ook vaak voluit op het gaspedaal. Daarnaast serveert dit seizoen wat een genreserie als deze nodig heeft: toffe gevechten, chemie onder de belangrijkste acteurs, een boeiend narratief én een goede antagonist.

Oliver (Stephen Amell, Hung) probeert in dit seizoen een nieuwe weg in te slaan na de vorige seizoensfinale. Hij is door al het leed volwassener geworden en zijn handelswijze is ook veranderd. Maar een man als Oliver kan nooit op zijn lauweren rusten. Er zijn nieuwe spelers in Starling City die weinig goeds over hebben met de stad en Olivers verleden achtervolgt hem nog steeds. Daarnaast moet hij ook het familiebedrijf draaiende houden en continu waken over zijn familie. Wanneer een oude bekende zijn vizier op Oliver richt, moeten Oliver, Felicity (Emily Bett Rickards, Soldiers of the Apocalypse) en Diggle (David Ramsey, Dexter) alle zeilen bijzetten om het kwaad het hoofd te bieden.

Het acteerwerk in dit seizoen is over het algemeen competent (met Paul Blackthorne (The River) en Susanna Thompson (Kings) als uitschieters), maar niet om over naar huis te schrijven. Stephen Amell is geen goede acteur, maar hij is wel enorm gegroeid in zijn rol. Desondanks is het soms moeilijk om door zijn houterigheid heen te kijken, vooral als hij veelzijdigheid moet tonen. Caity Lotz, die Sara speelt, en Katy Cassidy (Harpers Island) zijn ook geen goede actrices en zij wekken regelmatig irritatie op. Vooral de verhaallijn van laatstgenoemde (Laurel) is regelmatig tenenkrommend en ook Roy (Colton Haynes, Teen Wolf) en zijn verhaallijn, werkt op de zenuwen. Daarnaast zijn de dialogen natuurlijk niet denderend en zijn bepaalde opvulafleveringen vervelend.

Ik had ook veel meer moeite met het tweede deel van dit seizoen. Vooral de laatste afleveringen richting de seizoensfinale kenmerken zich door inconsistent gedrag van bepaalde personages, clichématige dialogen en emotionele 'peptalk monologen' die regelmatig de plank misslaan. Ik kon vooral Sara en Laurel wel wurgen. Het dieptepunt is dan nog de aflevering 'Seeing Red' waar het team Roy moet stoppen. Een totaal overbodige aflevering en het leidt alleen maar af van de spannende fase waar de serie dan in zit. Het ligt er soms te dik op en dat kan behoorlijk frustrerend werken. Ook de flashbacks naar het eiland doen het steeds minder, vooral omdat je als kijker weet dat Oliver er goed vanaf komt. De scènes op het eiland zijn 'wel' leuk, maar meer ook niet.

Maar, vergeet niet dat dit een serie is van The CW én dat je in deze serie, en vaak in dit genre, ook geen kwaliteit moet zoeken van het kaliber van de hoogwaardige kwaliteitsseries (die je zelf mag opnoemen). Vaak wordt er bij dit soort series minachtend gedaan en vergeten dat er hele andere eisen worden gesteld. The CW, bijvoorbeeld, selecteert nu eenmaal meer op uiterlijk dan acteerprestaties (de doelgroep kijkt nu eenmaal liever naar mooie mensen), het budget ligt ook nu eenmaal wat lager (The CW werkt vaak met een minimaal budget) én dat zijn zeker dingen waar rekening mee gehouden moet worden. In dit stripheldengenre staat alles grotendeels in dienst van het verhaal. Daarom is het des te knapper dat Arrow dit niveau weet neer te zetten.

Dit seizoen weet een aantal toffe wendingen toe te voegen aan het verhaal en een paar interessante personages uit het eerste seizoen keren weer terug. Daarnaast valt er ook nog steeds te genieten van de interactie tussen Oliver, Felicity en Diggle, hoewel Arrow beiden toch wat meer te doen mag geven in het volgende seizoen. De grote vijand in dit seizoen voegt ook veel toe en zijn aanwezigheid verrijkt het verhaal. Het zijn de sterkere elementen die ervoor zorgen dat de mindere, want die zijn er genoeg, minder storend zijn. En daarom is ook dit seizoen weer aan te raden en na bepaalde ontwikkelingen in de seizoensfinale is er veel om naar uit te kijken.
Volg Arrow
Fadeout
Fadeout