9
Jessica Dillema geeft "Agent Carter - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Jessica Dillema op 11 januari 2015.
0
0

Agent Carter - Eerste aflevering

Ik ben gek op Marvel! Maar dat wisten jullie vast al. Het is dan ook niet gek dat ik uitkeek naar de nieuwe serie Agent Carter waarin Peggy Carter (Hayley Atwell, Captain America) de hoofdrol speelt. Peggy kunnen we kennen van de Captain America films waarin zij, onder andere, Steve Rogers (Chris Evans, Captain America) assisteerde bij het zijn van een superheld en uiteindelijk verliefd op hem werd. Rogers verdween in een stuk ijs om pas zeventig jaar later weer ten tonele te verschijnen. Maar het leven van Peggy Carter ging door en hoewel we haar geschiedenis deels wel weten - ze is namelijk één van de oprichters van S.H.I.E.L.D. in de toekomst - krijgen we het nu ook eindelijk te zien. De serie begint in 1946.

Hoewel het handig kan zijn dat je in elk geval de Captain America films hebt gezien, is het niet per se nodig. Aan het begin van de aflevering zien we beelden uit de film die duidelijk maken hoe het eindigde tussen Peggy en Steve en daarna zien we hoe ze nog steeds worstelt met het verlies van Steve. Een prima opfriscursus voor de Marvel fans en naar mij het lijkt een prima introductie voor een ieder die de film niet heeft gezien.

In Agent Carter is Peggy werkzaam voor de SSR (Strategic Scientific Reserve) waar ze vooral administratieve en zogenaamd vrouwelijke taken, als koffie rondbrengen, doet. Niemand ziet de potentie in haar, maar haar mannetje staat ze zeker en uiteindelijk vraagt Howard Stark (Dominic Cooper, Captain America) haar om hulp.

Howard Stark - beter bekend als de vader van Tony Stark in de Iron Man films - wordt beschuldigd van landverraad doordat zijn Bad Babies (gevaarlijke wapens) in de verkeerde handen zijn gevallen. Maar hij wordt erin geluisd en vraagt Peggy om zijn naam vrij te spreken. Ze krijgt hulp van zijn butler Edwin Jarvis (James D’Arcy, Those Who Kill). Voor een Marvel fan is een serie met al deze namen, die we al kennen uit de films, echt een genot!

Hoewel in de serie een aantal gezichten te zien zijn de we al kennen uit de films – wat ben ik blij dat ze ook echt dezelfde acteurs hebben weten te krijgen! - zien we ook een aantal bekende acteurs voorbij lopen, bijvoorbeeld Chad Michael Murray (One Tree Hill). Ik twijfelde of het verstandig was bekende gezichten uit hedendaagse series erin te stoppen, en of het niet beter was onbekende gezichten ernaast te zetten om het geloofwaardiger in het verleden af te laten spelen. Maar al snel wen je aan de personages in deze rol en is de serie geloofwaardig. De acteurs zijn allen goed gecast.

Stiekem durf ik wel te zeggen dat als er nu een nieuwe aflevering van zowel Agent Carter als Agents of S.H.I.E.L.D. uit zou komen dat ik eerst voor de aflevering van Agent Carter zou kiezen om te gaan kijken. Dus was je teleurgesteld in Agents of S.H.I.E.L.D. dan vind je Agent Carter misschien wel beter. Ik vind de serie in elk geval geweldig en heb ook de tweede aflevering direct gekeken. Een serie van topkwaliteit met drama, alsook de humor die we van Marvel gewend zijn. Hier wil ik zeker meer van zien!
Volg Agent Carter
Hollywood Ending
Hollywood Ending